Dankortet er stadig vores favorit

Zuckerberg bange for TikTok

(Foto: Timothy Hales Bennett / Unsplash)

Det kan godt være, at mange stadig betragter TikTok som et socialt medie til børn og teenagere, der godt kan lide at synge og optræde i små videoer.

TikTok marcherer imidlertid frem i stærkt tempo og med meget større vokseværk end sine konkurrenter Instagram, Snapchat og Facebook.

Det skaber panderynker hos Meta, der i dag er moder-koncern for bl.a. Facebook, WhatsApp, Messenger og Instagram.

Svaret fra Mark Zuckerberg og co. er bl.a. at give Facebook app’en et nyt design med en anderledes nyhedsstrøm.

Den skal ligesom hos TikTok fokusere meget mere på anbefalet indhold fra pages, kreatører og folk, som man ikke allerede følger.

TikTok har mange flere aktive brugere end Facebook, som uploader sjove videoer og billeder. (Foto: Mikhail Nilov / Pexels)

Ifølge Facebook skal app’en forvandles til en ”opdagelses-maskine”, der tilsyneladende minder meget om TikToks ”For You” features.

De nye anbefalinger vil primært komme fra Facebook personer, som man ikke kender i forvejen. Det gælder også Facebook Reels.

Brugere vil til gengæld se færre poster fra venner eller familie i deres nyhedsstrøm i Facebook app’en.

Nok så vigtig skal Messengers indboks vende tilbage i Facebook. Det skal lokke flere brugere til at dele mere indhold i Facebook.

Netop brugernes svigtende aktivitet er blevet et problem for Facebook i de senere år. Alt for mange kigger bare, men leverer ikke selv tekster, billeder og videoer.

Sådan kommer Instagram til at se ud i fuld skærm. Det minder om TikTok. (Foto: Meta Group)

Facebook oplyser ikke noget om, hvornår ændringerne a la TikTok vil blive rullet ud. Men de rimer helt fint med modifikationer, som vi allerede nu ser udført hos Facebooks søster-medie Instagram.

Her prøvekører Instagram allerede en ny fuldskærms-version af sin ”feed” og ”Story”. Den vil få betjening og udseende af indlæg til at minde meget om TikTok. Det gælder også nemme genveje til indboks og til at lave nye indlæg.

Instagram planer er, at der skal satses stærkere på video end på statiske fotos. Desuden vil Instagram placere flere reels og anbefalet indhold i sine brugeres nyhedsstrøm. Præcist som hos Facebook.

Instagram sendte den modificerede app ud til afprøvning hos et begrænset publikum i maj. Det er derfor for tidligt at sige noget præcist om, hvornår alle andre Instagram brugere får adgang til den….

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Dankortet er stadig vores favorit