Apple Watch for snobber

Influencernes indflydelse

(Foto: Artem Podrez / Pexels)

I gamle dage stolede man på de anbefalinger, som trykte medier videregav om alt fra nye sko, over dagligvarer til stereo-anlæg og nye plæneklippere.

I dag er de fleste trykte blade og magasiner til piger, kvinder, mænd og tech-freaks afløst af digitale medier – og til flere store befolkningsgrupper af bloggere. Undskyld influencere er det nye ord.

Ifølge analysebureauet Statista hører danskerne til de mest skeptiske folkefærd, når det gælder om at stole på de venlige og søde mennesker, som gladelig deler deres liv og færden via sociale medier.

Kun omkring otte procent af danskerne lader influencere bestemme over, hvad de skal købe af ting og tjenester.

Det er dobbelt så mange som for to år siden, men stadig meget få i sammenligning med andre lande. Kun japanerne stoler lige så lidt på influencere som os danskere.

I Europa er italienerne under stærkest ”indflydelse.” 22 procent af menneskene i støvlelandet fortæller i år, at de har købt et produkt, fordi en kendis eller en influencer har reklameret for et produkt.

England og USA, hvor blogger-trenden stammer fra, ligger på nogenlunde samme niveau. Knap 20 procent af alle de 18- til 64-årige, som er blevet interviewet, har ladet sig inspirere direkte af en blogger.

Hvis Statista havde nøjes med at spørge de unge mellem 15 og 30 år, ville procenten uden tvivl have været meget højere. Det samme i Danmark.

(Infografik: Statista.com)

Verdens mest influencer-glade lande er Brasilien og Kina. Inderne kommer galopperende lige bagefter og vil nok snart have indhentet de to forreste. Indien oplever i øjeblikket en enorm fremgang for mobiltelefoner og internet.

For mange kendte fabrikanter som f.eks. OnePlus er Indien det vigtigste vækstmarked i øjeblikket.

iPhones er små, fordi Apple ikke har fabrikker i Indien som mange af konkurrenterne. Det ændrer sig dog snart, når Apple vil flytte det meste af sin produktion ud af Kina.

Næsten halvdelen af de brasilianere, der har online adgang, lader influencere bestemme, hvad de skal købe. Ligegyldigt, om det er fødevarer, beklædning, drikkevarer, biler, telefoner eller smykker….

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Apple Watch for snobber