Influencernes indflydelse

Fræk polarstjerne

(Foto: Polestar)

Jeg skrev forleden, at elbiler for alvor var begyndt at blive spændende både i design og præstationer. Nogle som de rene luksus-karosser. Andre med en frækhed som rigtige sportsvogne.

Nu melder Polestar sig også i det selskab. Den svensk / kinesiske fabrikant har nemlig peppet sin bestemt ikke uefne Polestar 2 op, så den yder hele 476 hestekræfter. De kan få selv en halvtung elbil til at galoppere lige så stærkt som toptunet gaderacer på benzin.

Desværre bliver den sjælden på gader og motorveje. Navnet Polestar 2 BST Edition 270 afslører nemlig, at der kun bliver fremstillet 270 eksemplarer. De skal så fordeles mellem Europa, USA og Kina. Amerikanerne får f.eks. kun 47 at deles om.

Måske lige en kort introduktion til Polestar. Mærket er egentlig en sportsvogns-afstikker fra Volvo, men lever nu sit helt eget liv. Ejet af den kinesiske elbil gigant Geely.

Fra siden ser den superstærke Polestar nærmest lidt anonym ud. (Foto: Polestar)

Polestar opnåede allerede sit flotte renommé med sin første kreation. Det var den højt ydende hybrid i luksusklassen – Polestar 1.

Senere vakte Polestar stor opsigt i bilsektoren med sin vision om en klima-rigtig produktion af elbiler helt uden CO2 udledninger.

I begyndelsen af 2022 overraskede Polestar markedet med sit Polestar O2 koncept for en åben roadster med elmotor, inden Polestar 2 omsider dukkede op et par måneder senere.

Nu mente Polestar så, det var på tide at få konkurrenter og marked til at spærre øjnene op igen:

(Foto: Polestar)

Den nye Polestar 2 BST Edition 270 går i produktion fra midten af 2022, og de første eksemplarer ventes at lande hos deres nye ejere i fjerde kvartal.

Bilen fås i kulørerne Thunder og Snow, mens kabinen i begge tilfælde er sort Charcoal. Alternativt kan købere få den rappe Polestar 2 i en Battleship Gray lakering, der har en satin-agtig overflade. Desuden kommer skørter og andet tilbehør, der viser, at her kommer en elbil, som kan noget særligt.

Hvor den almindelige Polestar 2 må nøjes med en enkelt elmotor, har BST modellen to med tilsammen 476 hestekræfter eller 350 kW. Drejningsmomentet ligger helt oppe på 680 Nm.

Ligesom på toptunede benzin-biler har Polestar sænket frihøjden med 2,5 centimeter. Der er kommet justerbare dæmpere. Karrosseriet er forstærker, og fælgene er udvidet til 21 tommer. De er i øvrigt de samme af letmetal, som også sidder på Polestar 1.

Polestar 2 BST fås altså også mere diskret uden den tykke fartstribe. (Foto: Polestar)

Polestar planlægger at lancere en ny model hvert år. Her i 2022 har vi allerede fået to. Det næste store projekt er Polestar 3 – en elektrisk SUV.

Den følges måske også i 2023 op med Polestar 4, der er en lidt mindre SUV. Endelig kommer Polestar 5 i 2024. Det er en firedørs GT-inspireret sportsvogn med et futuristisk design.

Polestar Danmark oplyser ikke noget om prisen herhjemme på Polestar 2 BST Edition 270. I USA skal den frække svenske el-sportsvogn koste fra 75.500 dollars. Det er noget billigere end den større Tesla S, som amerikanerne skal bløde mindst 107.000 dollars for….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Influencernes indflydelse