SteelSeries hopper klasse op

Samsung klar nr. 1 i Europa

(Foto: Samsung Galaxy S22 Ultra)

Krigen mellem Rusland og Ukraine begynder nu at sætte sine tydelige spor i salget af nye smartphones i Europa.

Ifølge analysefirmaet Canalys er der blevet købt 10 procent færre mobiltelefoner i januar, februar og marts – sammenlignet med samme periode sidste år. Det svarer til et 4,7 millioner enheder.

Det største dyk er ikke uventet kommet hos de to krigs-aktører. I Rusland faldt salget med 31 og i Ukraine med 51 procent. Det betyder så, at tilbagegangen i resten af Europa er mere beskeden – nemlig kun 3,5 procent.

Samsung havde en nedtur på ni procent, men holder stadig fast i sin suveræne førsteplads i Europa. Med en markedsandel på 35 procent ligger sydkoreanerne 14 procent over Apple.

Apple gik faktisk frem med én procent i årets første tre måneder  til 21 procent markedsandel efter at have solgt 8,9 millioner iPhones. I lille Danmark har Apple en dobbelt så stor andel af de købte smartphones.

Realme er den klare himmelstormer i Europa. Spændende at se, om det kinesiske succes-mærke også snart markerer sig på det danske marked. Her er det den aktuelle GT2 Pro model. (Foto: Realme)

Årets hidtil helt store vinder er det kinesiske mærke Realme, der er gået fra en no-name til at være Europas fjerde-største mobilmærke på bare ét år. Det svarer til en vækst på 177 procent!

Realme, der er stort set ukendt i Danmark, solgte 2,1 millioner telefoner i Europa i første kvartal. Det sikrede mærket en markedsandel på fem procent.

Realme overhalede dermed OPPO, som har OnePlus telefonerne med i sine tal, efter at de to fabrikanter fusionerede sidste år.

Realme har i øvrigt også historik til fælles med OPPO, Vivo og OnePlus. Det succesrige mærke blev nemlig stiftet af en tidligere OPPO topchef i maj 2018, Med andre ord er Realme et meget nyt firma med en utrolig vækst.

Årets hidtil største taber er til gengæld kinesiske Xiaomi, der er gået tilbage med 22 procent i Europa.

(Grafik: Canalys Smartphone Analysis (sell-in shipments), May 2022)

Xiaomi er fortsat uden trussel på sin europæiske tredjeplads, selvom markedsandelen er faldet fra 23 til 20 procent.

Xiaomi mangler bl.a. at markere sig seriøst i Skandinavien og Danmark. Her ligger nogle af de lande, hvor publikum køber flest dyre topklasse telefoner.

Netop den kategori vil Xiaomi styrke sin position på gennem et nyt samarbejde med den berømte tyske fotofabrikant Leica.

Analytikerne fra Canalys vurderer, at den rigtige test for smartphone branchen kommer i det nuværende og i de næste to år kvartaler.

Inflationen er steget med rekordfart på grund af krigen i Ukraine. Eftervirkningerne vil dog først blive mærket i de kommende måneder.

Luksus-gadges som nye smartphones kan nemlig meget vel være et af de steder, hvor europæerne vil spare på grund af usikkerheden i verden og de færre penge i tegnebogen som følge af de galopperende priser….

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

SteelSeries hopper klasse op