Onkyo Hi-Fi konkurs

Elbil i retro klæder

(Foto: Micro Mobility Systems)

Den ligner noget, vi sidst har set på bilmuseum eller i en af genudsendelserne på DR2 af Paul Hammerichs legendariske ”Gamle Danmark” tv-serie.

Det ydre er da også virkelig ”old fashioned”, men  tag ikke fejl af indholdet. Det er en fuldt moderne elbil til bytrafik eller mindre afstande på landet.

Den ægformede charmetrold stammer fra Torino i Italien, hvor Micro Mobility Systems AG netop har indledt en første produktion af sin Microlino.

At designet virker bekendt, er ikke så underligt. Forbilledet stammer fra 1954 I Italien, hvor Iso Rivolta konstruerede en lille to-personers bybil.

Den blev tyske BMW smask-forelsket i og købte øjeblikkeligt licens-rettighederne til at bygge den i Bayern.

Indgangen foregår forfra. (Foto: Micro Mobility Systems)

Resultatet – BMW Isetta – blev en kæmpe succes for den dengang konkurs-truede bilfabrik i München.

Fra 1955 til 1962 solgte BMW over 161.000 eksemplarer af den lille bil med to-takts motorcykel motor.

Den blev også populær i Danmark, hvor den konkurrerede med VW 1200 om kælenavnet ”asfalt-boblen”, Tyskerne selv kaldte den for ”Knutschkugel” – kyssekuglen.

Så skal vi næsten 60 år frem i tiden, før Isetta dukker op af glemslen igen. Det sker via lille schweiziske Micro Mobility Systems AG, der har bygget og solgt elektriske scootere siden 1999.

Omkring 2015 begyndte behovet at stige for elektriske biler, og sådan en ville Micro også gerne have på programmet. Som konkurrence til de ligeledes schweiziske Smart bybiler, der i dag ejes af Mercedes og kinesiske Geely.

Tre Microlinoer kan stilles på tværs i en almindelig p-bås. Måske løsningen på Københavns stadig værre parkerings-problem. (Foto: Micro Mobility Systems)

Ideen blev at genoplive fordums Isetta og skabe en retro elbil, der kan blive både trendy og efterspurgt. Præcist som de klassiske Minier, som BMW får udskiftet benzin-motorerne i – og erstattet med en på el og strøm.

Microlino har været under udvikling gennem flere år, men det var først i 2020, at schweizerne fik kapital til at bygge en fabrik at samle den lille bybil i.

Den har nu afleveret sin første lille ”Pioneer Series” på 999 enheder, der alle var udsolgt på forhånd. Når produktionen kommer fuldt op i omdrejninger senere i år, skal der rulle en ny Microlino ud fra fabrikken i Torino for hvert 20. minut.

Officielt kategoriserer EU-reglerne ikke som en personbil, men som en tung knallert eller motorcykel med fire hjul. L7e hedder kategorien.

Hvordan det danske trafikministerium vil placere Microlino, må vi se. Det kunne jo være interessant at vide, hvilket kørekort man skal være i besiddelse af for at futte rundt i den bette charmetrold.

På fabrikken i Torino skal der rulle en ny Microlino ud hvert 20. minut. (Foto: Micro Mobility Systems)

Microlino trækkes frem af en lille elmotor på 12,5 kW og et drejnings-moment på 89 Nm. De sikrer en tophastighed på 90 kilometer i timen. Det må betyde, at elbilen ikke må køre på danske motorveje.

Indendørs i ”ægget” er der plads til to passagerer bagved hinanden og 230 liters baggage. Ok til et lille besøg i supermarkedet.

Microlino er så lille, at tre af bilerne kan stå ved siden af hinanden i en almindelig parkeringsbås. Så må man håbe, at der også er tre udtag fra båsens elstander.

Micro Mobility Systems fortæller, at man næsten udelukkende bruger europæisk fremstillede dele til Microlino.

Det skulle gøre produktionen mindre følsom for leverings-problemer fra Østen, som (næsten) alle store bilfabrikanter er berørt af i øjeblikket. Med laaange ventetider for kunderne som resultat.

Interesserede kan forudbestille en Microlino med tre forskellige størrelser batteri. Det største er på 14 kWh og skal sikre 230 kilometers rækkevidde på en opladning.

Den første Pioneer Edition af Microlino indeholder et batteri på 10,5 kWh til 177 kilometers kørsel. Det kan fyldes op fra nul til 100 procent på fire timer via en almindelig stikkontakt.

De første 999 eksemplarer kommer i enten Atlantic Blue eller Torino Aluminium lakering. Indendørs er de beklædt med vegant læder. Soltag er standard, men et infotainment system må man undvære.

Micro regner med, at alle købere har en smartphone på sig, som de kan streame musikken fra og studere digitale landkort på.

Meget praktisk følger der et par bærbare Bluetooth højttalere i bilens farver med ved købet. Så kan man have musikken med sig både i og udenfor sin Microlino.

Microlino kan bestilles til priser fra 12.500 euro eller godt 94.000 kroner fra fabrikantens hjemmeside. Hvad den kommer til at koste på danske nummerplader, er endnu ikke oplyst, men sikkert dyrere….

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Onkyo Hi-Fi konkurs