Hvor meget tid er du online om dagen?
Har du nogensinde spekuleret på, hvor længe du bruger i sociale medier? Har du prøvet at tælle timer om dagen? Er du mere online i Facebook, Instagram og Linkedin nu end før Corona pandemien?
Hvis du har målt dit daglige timetal i sociale medier, kan du prøve at sammenligne med indbyggerne i en række andre lande.
Så vil du opdage, at nigerianerne er de mest ivrige med over fire timer om dagen, mens japanerne er de mest afmålte med hensyn til sociale medier. I Japan er det daglige gennemsnit nede på kun 52 minutter.
Tallene stammer fra Global Web Index, der også har målt, at forbruget af sociale medier faktisk ikke er vokset under Corona pandemien.
Godt en tredjedel af vores online-tid – 35,2 procent – foregik i sociale medier i tredje kvartal af 2021. Det er en lille fremgang på 0,4 procent i forhold til 2020, men et stort fald sammenlignet med 2019. Da toppede social media forbruget historisk med 36,3 procent af folks gennemsnitlige internet-tid om dagen.
Ifølge Global Web Index er forklaringen, at folk er begyndt at bruge flere online services end før Corona. Videomøder er ét eksempel. Så er der blevet lidt mindre tid til overs til sociale medier i klassisk forstand.
Den befolkning, der er mest på internet hver dag, er sydafrikanerne. Dernede på sydspidsen af Afrika holder man sig online i snit 10 timer og 46 minutter om dagen.
På andenpladsen lander Filippinerne med 10 timer og 27 minutter, mens Danmark ligger næsten i bund med kun fem timer og to minutter. Kun Japan ligger lavere med fire timer og 26 minutter.
Til sammenligning opholder amerikanerne sig syv timer og fem minutter online hver dag, svenskerne i seks timer og 22 minutter og briterne i seks timer og 12 minutter.
Det globale gennemsnit er seks timer og 58 minutter, og dét ligger danskerne altså næsten to timer under hver dag – fortæller internet-specialisterne fra We Are Social og Hootsuite.
Deres seneste tal afslører samtidig, at verdens-borgerens daglige forbrug af internet har ligget konstant på mellem seks og syv timer i de seneste otte år. De største stigninger foregik fra 2016 til 2017 og fra 2019 til 2020.
Men lige tilbage til de sociale medier:
Her bekræfter de nye tal, at det især er de unge, som bruger sociale medier – og at de bor i udviklings- eller tredjelande.
Nigeria, Filippinerne eller Brasilien har mange børn, mens lande med aldrende befolkninger som Japan, Storbritannien og USA har meget lavere engagement i sociale medier….
Ingen kommentarer endnu