Musen arbejder lodret

For mange bliver snydt online

(Foto: Rupixen / Pixabay)

Alt for mange danskere bliver fortsat lokket til at udlevere personlige oplysninger i forbindelse med nethandel, selvom it-kriminalitet og særligt misbrug af betalingskort er faldende.

Omkring 157.000 danskere blev således ofte for it-kriminalitet i 2021. Det er 19 procent færre end i 2020, hvor 194.000 blev snydt og bedraget på internet.

Det viser den nye offer-undersøgelse ”Udsathed for vold og andre former for kriminalitet”, som Justitsministeriet, Det Kriminalpræventive Råd, Rigspolitiet og Københavns Universitet har offentliggjort her til morgen.

Faldet kan først og fremmest forklares med en stor nedgang i misbrug af betalingskort:

I januar blev 2021 blev der indført to-faktor-godkendelse, så man skal bekræfte betalingen med to koder, når man handler online. Det har gjort det meget sværere for it-kriminelle at misbruge betalings- og kreditkort.

”Det tyder på, at forskellige tekniske løsninger er til stor hjælp. Alligevel kan vi se, at mange stadig bliver snydt, når de handler på nettet. Det sker f.eks, når de bliver lokket til at udlevere deres personlige informationer gennem phishing,” forklarer Helena Juul Kanafani. Hun er analytiker i Det Kriminalpræventive Råd.

(Foto: Det Kriminalpræventive Råd)

Phishing er en metode, hvor svindlere forsøger at narre internet-brugere til at oplyse brugernavn, passwords, kreditkort- eller netbank-oplysninger.

Brugeren får typisk tilsendt en e-mail eller sms fra en afsender, man ofte har tillid til. Det kan være en bank, SKAT, transport-virksomhed, en kendt online butik osv.

I phishing mailen opfordres modtageren til at indsende oplysningerne pr. e-mail eller logge ind på en falsk internet-side, der til forvekslig ligner f.eks. bankens.

Helena Juul Kanafani opfordrer derfor borgerne til fortsat at se sig godt for, når de shopper online. De kriminelle forsøger hver dag og er desværre dygtige til at skrive tekster i e-mails og på websider, der virker troværdige og overbevisende.

Man skal ikke give sine kort- og konto-oplysninger til andre eller klikke på links, man ikke kender eller stoler på. I den forbindelse har hun fem gode råd:

  • Udlevér aldrig dine betalingskorts-oplysninger, NemID / MitID eller andre personlige informationer til folk, du ikke kender.
  • Har du mistanke om svindel, så spær straks dit betalingskort
  • Tjek sælgerens kontakt-oplysninger, når du handler på nettet – både når du handler i webshops og med privatpersoner. Mangler der oplysninger, kan det være et tegn på snyd
  • Er prisen for god til at være sand, når du handler på nettet, kan der være risiko for svindel. Selvom en god pris er fristende, kan et køb i en fupbutik blive en dyr fornøjelse….

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Musen arbejder lodret