Her er den usynlige elcykel

Ingen kan stoppe TikTok

(Foto: Ivan Samkov / Pexels)

Det kinesiske sociale medie TikTok fortsætter med at buldre frem, selvom konkurrenterne forsøger at stille en pæl i hjulet på fremgangen ved at stjæle den ene populære TikTok feature efter den anden.

Størst må bekymringen være hos Meta med Mark Zuckerberg i spidsen. TikTok har nemlig vist sig både at være den mest downloadede app og app’en, der skaber mest omsætning, i første kvartal af 2022. Det viser friske tal fra analyse-firmaet Sensor Tower.

Det er ikke sådan, at det går ligefrem dårligt hos Facebook og co. Tværtimod ligger Instagram, Facebook og WhatsApp fortsat med i toppen på både iPhone, Android og i det samlede marked.

Instagram ligger sågar nummer ét som den mest downloadede app til Android i januar, februar og marts.

Efter sigende – Meta har endnu ikke bekræftet det officielt – har Instagram passeret to milliarder brugere på verdensplan. Kun Facebook er større med 2,7 milliarder.

TikTok var den mest downloadede app i verden i årets første tre måneder. (Infografik: Sensor Tower)

 

 

 

Sensor Towers tal afslører imidlertid, at den store vækst ligger hos TikTok og Shopee – ikke længere hos Metas apps. Shopee er en app til online indkøb.

TikToks store fordel er, at app’en har bedst fat af alle i den mest aktive del af internet publikummet. Det er de unge, som er vokset op med TikTok fra barnsben, hvor de begyndte deres relation til den kinesiske app ved at lave små legende video-klip med sig selv, sang børnesange osv.

De har holdt sig tro til TikTok, der er vokset op sammen med dem. Med stadig mere avancerede funktioner, der har gjort TikTok til et ”rigtigt” socialt medie i direkte konkurrence til Facebook, Instagram og WhatsApp.

Udviklingen ses også i, at TikTok nu er verdens bedst omsættende app. Det gælder især brugernes indkøb i app’en, men kendte mærkevarers annoncering på TikTok er også stærkt stigende og en begyndende trussel.

Dertil kommer, at TikTok har været dygtig til at lokke bloggere og influencere til at bruge sin platform i stedet for Instagram. Lokkemaden har bl.a. været muligheden for at lave længere videoer end de oprindelige på kun 10 sekunder.

Her er de mest downloade mobiltelefon spil i verden i første kvartal af 2022. (Infografik: Sensor Tower)

 

Tallene fra Sensor Tower medtager TikToks søster-app Douyin, der kun fås i Kina. Her er konkurrenter som Facebook, Instagram og YouTube forbudt, mens TikTok er en bestseller overalt  den vestlige verden. Også trods lejlighedsvise politiske betænkeligheder ved, at TikTok er kinesisk.

Disse forbehold kan dog ikke ryste ved kendsgerningen, at TikTok er vokset stærkt både i fjerde kvartal sidste år og i dette års første tre måneder.

Her er omsætningen steget til 840 millioner dollars – over 5,8 milliard kroner – alene i ”in-app” indkøb. Det viser tal fra et andet analysebureau – data.ai – der tidligere hed App Annie:

”Sidste år forudså vi, at TikTok ville passere 1,5 milliard månedlige brugere – såkaldte MAUs –  i 2022. Den milepæl har TikTok allerede nået efter første kvartal. Samtidig oplever TikTok står loyalitet hos dine brugere, der nu tilbringer i gennemsnit 19.6 timer om måneden i den populære app,” forklarer data.ai.

Analytikerne tilføjer, at Meta selv er med til at skabe usikkerhed i branchen: Facebook er nærmest gået i stå i brugertallet, der ligger på ca. 2,7 milliarder. Instagram har Meta ikke oplyst tal for i flere år. Derfor lyder gættene på, at Instagram må have passeret 2,0 milliarder MAUs.

Et andet problem kan være, at Mark Zuckerberg har mere travlt med at tænke på fremtidens internet – Metaverse – end på at forsvare sin nuværende forretning mod angreb udefra….

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Her er den usynlige elcykel