Scammers indtager iPhone

Med Benz i biografen

(Foto: Mercedez-Benz)

For at få adgang til disse spalter på Leifshows.dk skal en personbil enten være rent elektrisk og være lidt ud over det sædvanlige. Eller den skal indeholde digital elektronik, der gør den til noget rigtig særligt.

Den kommende EQS SUV årgang 2023 i luksus-klassen fra Mercedes-Benz lever op til begge krav. Med stor afstand til det gennemsnitliged i biler, vi ser på de danske gader og veje.

For det første er EQS den rummelige SUV version af Mercedes’ dyreste elbil – ESQ sedanen. For det andet bruger den digital teknologi til at forvandle personkabinen i EQS til noget, vi ikke har set før.

GForsæde passageren må godt se film og underholdning på den i a56 tommer store skærm i instrument-brædtet, mens bilen kører – men kun med hovedtelefoner på. Hvis chaufføren kigger med, dæmpes skærmbilledet. (Foto: Mercedez-Benz)

 

EQS fås således med en 56 tommers Hyperscreen skærm i hele bilens bredde, så den får bilen til at ligne et futuristisk rumskib ud indefra. Samme super-display sidder også i Mercedes’  ESQ sedan, men dér er bare ikke helt så smart indrettet.

Den tyske bilfabrikant fortæller nemlig, at skærmen kan vise tv, video og spil i hele sin bredde – også på 12,3 tommers OLED-displayet lige foran føreren – selvom bilen kører-

Det er ellers normalt ikke tilladt, fordi bilisten ikke må lade sig distrahere fra trafikken og, hvad der sker foran bilen.

Kun relevante informationer vises på 12,7 tommer skærmen foran vilisten. (Foto: Mercedez-Benz)

Mercedes har dog indbygget et par smarte sikkerheds-tricks, så det går galt:

Således skal personen på passager-sædet bære hoved- eller øretelefoner, hvis vedkommende vil lade sig underholde af kæmpe-skærmen i instrument-brædtet. Chaufføren må ikke lytte med i hverken hørebøffer eller via bilens potente højttaler.

Samtidig dæmper Mercedes’ M-BUX system automatisk skærmens indhold ned, hvis ansigts-sensorer opdager, at bilisten forsøger at kigge med. De samme sensorer bruges også til at overvåge, om chaufføren viser tegn på træthed eller (i teorien) alkohol, narkorus og sygdom og stopper derpå bilen.

Mercedes’ elektriske SUV i S-klassen har premiere den 19. alril. (Foto: Mercedez-Benz)

Basis-modellen af EQS SUV kommer trillende med 245 kWh eller 333 hestekræfter, der leveres af en permanent aktiveret synkron-motor over bagakslen. Den har et drejnings-moment på 568 newton-meter.

Er det ikke kræfter nok, kan man bestille en 4Matic udgave, fire-hjulstræk, to motorer og i alt 523 heste – 385 kW og enorme 855 nm.

Standard.batteriet omrod har 10 celler og 90 kWh kapacitet, mens ”long range” versionen byder på 108 kWh. Står man ved en DC hurtiglader, skal det kun vare et kvarter at fylde strøm til 300 kilometers kørsel på.

Bagsæde-passagererne har naturligvis deres eget multimedia system med touch skærme. (Foto: Mercedez-Benz)

I fremtiden vil Mercedes også levere en AMG sports-model af EQS SUV og en superluksus version under Maybach navnet.

Den nye luksus-SUV får officiel premiere den 19. april og bliver (desværre) meget dyr. Sikkert  på den forkerte side af en million danske kroner.

Men mon ikke Mercedes-Benz har endnu flere digitale narrestregfer og smarte  overraskelser i ærmet til den dato….

Lige nu vises Mercedes’ nye elektriske luksus-SUV kun med afdæknings-folier på. Det endelige udseende ser vi først om en måned. (Foto: Mercedez-Benz)

(Foto: Mercedez-Benz)

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Scammers indtager iPhone