Lobby-arbejde vokser i tech

Klassisk Mini bliver helt elektrisk

Foto: BMW)

Tyske BMW var blandt de første til at hoppe på den elektriske trend og tilbød hurtigere end de fleste andre nyudviklede elbiler af egen avl. Desuden har BMW en el-udgave af sin nye Mini.

Mange mener imidlertid, at den nuværende Mini er blevet for stor og ucharmerende i forhold til den oprindelige Mini fra England, der for længst har opnået kult-status.

Derfor vakte det stor opsigt, da BMW under New York Auto Show i 2018 præsenterede et koncept, hvor gamle Morris Minier, Austin Partnere  og Mini Coopers blev bygget om til elektrisk drift.

Den gamle benzin-motor bliver bygget ud og erstattet af en moderne med forureningsfri eldrift. Foto: BMW)

Siden har et lille team af teknikere på Mini fabrikken i engelske Oxford håndbygget elektriske Minier i små styktal. Nu har BMW givet initiativet officielt grønt lys og præsenteret Mini Recharged projektet.

Den originale Mini blev introduceret i 1959 som en kompakt to-dørs personbil, som de fleste havde råd til.

Der var god plads til to på frontsæderne. Et par ekstra kunne klemmes ind på bagsædet, og så var der et minimalt bagagerum allerbagerst.

Hvor der tidligere sad et benzin-dæksel, har den modificerede Mini nu et elstik. Foto: BMW)

Designet blev skabt af Sir Alec Issigonis, som gjorde Mini til verdens første forhjuls-trukne bil i store antal. Over 5,5 millioner Minier trillede ud fra fabrikkerne, inden produktionen blev stoppet i 2000.

En ny Mini blev introduceret nogle år senere, Større og med tydelige BMW aner, men også knap så charmerende. Den er siden blevet en pæn succes for tyskerne og blev i 2019 suppleret af den fuldt elektriske Mini Cooper SE model.

Ønsket om at bygge gamle Minier om med elmotorer har dog rumsteret i flere år, og BMW kan omsider se, at der både er masser af positiv PR og mange købere i at gøre det.

Skulle køberne fortryde skiftet fra benzin- til eldrift, kan de bede om at få den gamle motor anbragt i deres Mini igen. Foto: BMW)

I det nye Mini Recharged projekt fjerner BMW den gamle benzin-motor i klassiske Minier og erstatter den med en elektrisk, der yder 90 kilowatt. Den skal give en accelleration på ni sekunder fra 0 til 100 hundrede.

Den virker meget hurtigere i praksis, fordi man sidder meget lavt i en Mini. Man sidder bogstaveligt talt med rumpetten i asfalten og ser vejen komme væltende ind ad forruden.

BMW putter naturligvis også et batteri i de genopstandne Minier. Den skal give en rækkevidde på beskedne 160 kilometer. Opladningen kan ske med 6,6 kW.

BMW lover til gengæld, at den klassiske Minis forrygende køre-egenskaber bliver bibeholdt. Samme gokart-lignende handling, der gør den oplagt som ”city racer”. Denne gang dog uden forurening og helt i sync med tidens trends. Den må da blive et retro-hit af de helt store.

Det oprindelige instrument-panel bibeholdes langt hen ad vejen. Dog er der tilføjet instrumenter og lamper, der har med eldriften at gøre. (Foto: BMW)

BMW understreger, at den konverterede Mini ikke kræver en ny-registrering eller en ny type-godkendelse, fordi det meste af bilen stadig er det samme som i originalen. Om det også er tilfældet med de danske myndigheder, må tiden vise.

BMW har ikke afsløret, hvad det skal koste at købe en Mini Recharged Mini. Kun, at ombygningerne vil foregå i England, hvor det nok også er nemmest at få fat i gamle Minier.

Hver ny-elektrificerede Mini vil blive individuelt nummereret med en fin plakette. Desuden vil BMW alliere sig med kendte kunstnere, der skal skabe special-modeller af den klassiske bil.

Til sidst skal nævnes, at BMW holder døren åben for, at kunderne fortryder deres spring fra benzin til el. BMW lagrer den gamle motor, og folk kan bede om at få deres Mini bygget tilbage til sin oprindelige stand….

Mini Recharrged teamet består af kun tre mand, der arbejder på en mini-fabrik i britiske Oxford. Foto: BMW)

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Lobby-arbejde vokser i tech