Når printeren er med på arbejde

Kæmpe skærm på bagsædet

(Foto: BMW)

Video-skærme til de mennesker, der kører på bagsædet af en limousine, er ikke noget nyt.

De bruges mest af forretningsfolk og politikere, som trænger til lidt afveksling mellem møderne. De ser så tv, film eller informationer fra internet.

Skærmene er blot små til formålet. På størrelse med de touch displays, de fleste nye biler har siddende i midten af instrument-brættet til navigation, styring af musikken osv.

En del familier køber også disse små skærme til montering på bagsiden af forsæderne, hvor de bruges til at holde de små i ro under kørslen med spil og tegnefilm.

Det mener BMW slet ikke er nok. Når smartphones vokser i størrelse hele tiden, skal det naturligvis også være tilfældet med infotainment systemerne i personbiler.

BMW har derfor udviklet et nyt Theatre Screen koncept, hvis vigtigste element er en 31 tommers skærm mellem forsæder og bagsæder.

(Foto: BMW)

Skærmen kan enten sidde i en motordrevet klap under loftet eller bruge fleksibel OLED teknologi, som vi også har set på bl.a. LG tv og på Samsungs Galaxy folde-mobiler. Displayet kan i så fald køres ned og op med en elektrisk motor og rulles sammen, når det ikke er i brug.

31 tommer er voldsomt stor og kunne vel uden tvivl bygges større, så det fylder hele bredden i selv en stor BMW limousine.

Displayet kan vise billeder i 16:9 eller 21:9 formatet, hvor sidstnævnte kendes fra mange nye biograffilm. 32:9 i ekstremt bredformat vil også være muligt.

Billedkvaliteten er som standard 4K, men mod en klækkelig merpris kan man få skærmen i 8K og 8.000 gange 2.000 punkter. Det hele hentes ned via en 5G mobil-forbindelse.

BMW nævner dog ikke større formater, men mener, det er vigtigere at fremhæve, at Theatre Screen kan vise billeder i 4K eller fornem 8K kvalitet og med 5G forbindelse til omverdenen.

Indholdet til det store tv på bagsædet vil BMW hente ved hjælp af Amazons Fire TV tjenester. Det vil sige streaming af tv-shows, nyheder, sport, film, børne-programmer plus naturligvis surfing på internet, video-møder under kørsel osv.

(Foto: BMW)

Betjeningen foregår på touch-paneler, der er integreret i bagdørene eller via brugernes stemme og Amazons Alexa assistent.

Med en mega skærm i bilen følger naturligvis stor lyd: Det leveres af et Bowers & Wilkins B&W Diamond surround sound system med et hav af højttalere gemt rundt i bilens kabine.

Lidt ekstra lir skal der også til, hvis selve skærmen ikke imponerer i sig selv. BMW har derfor allieret sig med den verdenskendte tyske film-komponist Hans Zimmer. Han har skabt et særligt lydtema, der høres, når Theatre Screen skærmen kører ud og ind.

Hvis I ikke Hans Zimmers navn ringer hos jer, kender I uden tvivl de film, han har skabt musik og lydside til. Det er f.eks. “Løvernes konge”, “Gladiator”, “Dark Knight” trilogien, “Pirates of the Caribbean”, “Dune” eller “Blade Runner 2049.”

BMW fortæller desværre ikke noget om, hvornår Theatre Screen kan købes og til hvilken pris. Uden tvivl bliver det dyrt og vil kun blive tilbudt til tyskernes dyreste limousiner.

Af den grund skal der laves en særlig kinesisk udgave af tv-skærmen. Ovre i Kina er der nemlig et særlig stort salg af bimmere med forlænget aksel-afstand, så de generelt kortbenede asiater kan strække benene helt på bagsædet….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Når printeren er med på arbejde