Tænkepadden bliver grønnere

Nu kommer Sony med elbiler

(Foto: Sony)

Grænserne mellem elektronik- og autobranchen bliver mere og mere udvisket, og inden længe ser det ud til, at vi skal køre i mærker, som vi ellers forbinder med telefoner, computere og tv.

Senest oplever vi, at de to industrier ikke kan undvære hinanden, når bilfabrikker må stoppe produktionen, fordi der mangler elektroniske chips.

Både bil- og elektronik-industrien er også voldsomt afhængige af nye og forbedrede batterier. De skal være mere effektive og mindre giftige i indholdet – helst allerede i går.

Oveni ser det ud til, at flere elektronik-giganter ikke vil nøjes med at levere stumper til bilbranchen. De vil selv bygge elbiler.

Sony pusler med to elbil modeller. SUV-varianten Vision-S 02 til venstre er den helt nye. (Foto: Sony)

Det mest kendte eksempel er Apple, som angiveligt har puslet med en egen bil gennem flere år. Noget konkret på den front har vi dog ikke set.

Huawei er allerede dybt involveret i den kinesiske bilindustri. Telegiganten bygger dog endnu ikke egne elbiler, men nøjes med at levere computer-indmad og teknologi til selvkørende biler til andre. Dog står der ”Powered by Huawei” på resultaterne.

Nu kommer så japanske Sony trillende ind fra siden og præsenterer en næsten færdig elbil på verdens største elektronik-messe – CES Show 2022 i Las Vegas.

Sony har samtidig stiftet datterselskabet Sony Mobility, der skal bygge bilerne. Den første bliver Sony Vision-S 02, der er en stor SUV med syv sæder.

Ude i siderne ses de to separate skærme, der afløser de traditionelle sidespejle. (Foto: Sony)

Navnet 02 fordi Sony allerede i 2019 viste et koncept til en elbil – limousinen Vision-S 01. Den forsvandt lidt i glemslen, og mange mente, at Sony og elbiler nok kun var en spændende flirt.

Men nej. Med Mobility selskabet viser Sony, at det er alvor med elbiler ved siden af Bravia tv, PlayStations, fotokameraer, Experia mobiler, Hi-Fi anlæg, musik, biograffilm og alt det andet, vi kender den japanske koncern for. Kun computere og laptops har været en fiasko for Sony.

Den nye Sony Vision-S 02 deler tilsyneladende sin undervogn med limousinen fra for to år siden. SUV’en er 4,90 meter lang, 1,93 m bred og 1,63 m høj. Afstanden mellem hjulparrene er 3,03 meter. Altså en kleppert i format som de større SUV’er fra f.eks. Mercedes, BMW og Audi.

Sony fortæller ikke mange detaljer om det elektriske indhold. Kun, at nyheden får to elmotorer på hver 200 kW, som sidder på de to aksler.

Bagsæde-passagererne har deres egen betjeningsenhed til al elektronikken. (Foto: Sony)

 

Vision-S 02 skal veje 2,5 tons, men alligevel præsentere en hurtig spurt og en tophastighed, der er elektronisk begrænset til 180 kilometer i timen. Informationer om batteri, rækkevidde, strømforbrug og lade-muligheder må vi vente med.

Det ydre design følger den aktuelle mode for elektriske SUV’er. Både i front og bagpå er der gennemgående LED-lysbånd, og hjulkasserne er banket ud for at se mere imponerende ud. Tilsyneladende kører Sonys første elbil på store 20 tommer hjul.

Ifølge Sony vil man kunne købe Vision-S 02 som både fire- og syvsæders. Varianten med fire pladser har fyrstelig plads på bagsædet.

Betjeningen er naturligvis fuldt digital og er fordelt på tre skærme ved siden af hinanden, der fylder hele bilens bredde. Ude i begge sider sidder yderligere to små displays, der viser billeder fra spejlene. De er afløst af bagudrettede kameraer.

Sony Vision-S 02 fås med fire eller syv sæder. (Foto: Sony)

En ekstra touch skærm er placeret på midterkonsollen foran kopholderne, og i fire-sæders versionen har bagsæde-passagererne den helt egen digitale betjenings-ø med styring af skærme i forsædernes ryg, til egne højttalere og air condition.

Sony vil naturligvis indbygge al den knowhow, som man råder over fra displays, kameraer, 5G mobiler, Hi-Fi anlæg og kunstig intelligens i sin første elbil.

Det samme gælder indhold fra PlayStation og Sonys musik- og filmselskaber. Det bliver spændende at se, hvordan Sony vil løse den udfordring, som konkurrenter som Tesla, Volvo, Polestar og Mercedes slås med.

Nemlig at video, tv og spil kun må vises på bagsædet, mens bilen kører. Chaufføren må kun kigge med, når bilen står stille og/eller er parkeret….

Det ydre design kan godt minde om Teslas. (Foto: Sony)

Bagsæde-passagererne kan more sig med hver sin touch skærm til film, spil osv. (Foto: Sony)

Instrument-panelet er digitale skærme i hele sin bredde. (Foto: Sony)

 

 

 

www.sony.dk

 

https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/sony-vision-s-02-concept-elektro-suv-studie/ sony

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Tænkepadden bliver grønnere