Sony laver Xbox konkurrent

Bliv vækket af din gamle bil

Munich vækkeur med gamle BMW instrumenter. (Foto: re-engauge)

Mange mennesker synes, at gamle personbiler har meget mere personlighed end de moderne modeller, som alle ligner hinanden, fordi de er designet med samme computer-program.

Den trend vil nok blive forstærket yderligere, efterhånden som flere og flere af os går over til elbiler.

Hurtigt vil masser af folk savne deres gamle, benzin- og diesel-osende biler. Dem kunne man i det mindste høre, når de kørte.

Der sporty 2002 modeller var BMW’s store gennembrud i 1970’erne. Nu kan man lade sig vække af instrumenterne fra disse automobil klassikere. (Foto: re-engauge)

Polske re-engauge har fundet sig en skæg niche, hvor man genbruger instrumenter fra gamle bilmodeller.

De bliver bygget om til retro-lignende vækkeure, som indeholder helt moderne teknologi som f.eks. trådløse Qi opladere til mobiltelefon, smartwatch og øretelefoner.

Polakkerne har foreløbig præsenteret tre forskellige modeller. Deres instrument-ure stammer fra gamle Opel Kadett B, en sporty BMW 2002 og en mere futuristisk variant, der bygger på Citroëns GSA bil fra slutningen af 1970’erne. Senere kommer også et vækkeur, der benytter indmaden fra  over 50 år gamle Mercedes W114 limousiner.

Meget apropos opkalder re-engauge deres vækkeure efter de byer, hvor de oprindelige byer blev bygget for mange år siden.

Knapperne og instrumenter på det retro vækkeur er de originale fra en Opel Kadett fra omkring 1970. Bemærk mobiltelefonen, der bliver trådløst opladet, når man lægger den oven på vækkeuret. (Foto: re-engauge)

BMW urene har f.eks. type-betegnelsen Munich, Mercedes udgaverne Stuttgart og dem fra Opel Kadett navne Bochum efter industri-byen i Ruhr distriktet. Tilsvarende hedder Citroën uret Rennes til efternavn.

De polske designeres største problem er at skaffe råvarerne til deres retro-moderne vækkeure for bilfans. Reserve-delene bliver jo ikke bygget længere, og Re-Engauge jagter derfor konstant reservedele hos skrothandlere, på lossepladser osv.

Af samme grund er re-engauge vækkeure ganske dyre. De er håndbyggede og sjældne – for ikke at sige eksklusive som gadges i bil-entusiasters soveværelse.

Priserne begynder ved 869 euro eller ca. 6.500 kroner….

Coupe-udgaven af Open Kadett B var mange menneskers drøm i perioden fra 1965 til 1973. (Foto: re-engauge)

Hos Citroën blev farten vist på en slags badevægt. Dette design er nu forvandlet til et moderne vækkeur med integreret trådløs oplader. (Foto: re-engauge)

Citroën GSA var en meget elegant bil med en meget speciel måde at vise farten på. (Foto: re-engauge)

Inden længe bliver disse instrumenter fra en gammel merrcedes forvandlet til et moderne vækkeur. (Foto: re-engauge)

Folk, der er vilde med denne gamle Mercedes-Benz model fra fra 1968 til 1976, kan snart blive vækket af bilens originale instrument-ure. (Foto: re-engauge)

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Sony laver Xbox konkurrent