iPhone død om 10 år

Renault 4 lærer at flyve

(Foot: Renault)

Er der mon nogen af mine læsere, der er gamle nok til at kunne huske den legendariske Renault 4 personbil?

Den firkantede charmetrold, der var den værste rival til Citroëns endnu mere charmerende 2CV, har 60-års fødselsdag i år.

Den slags fejrer Renault naturligvis med manér. Med den mest opsigtsvækkende metode her sidst på året.

Sammen med design-firmaet TheArsenale har Renault nemlig bygget en elektrisk udgave af sin ”Quatrelle”, som tilmed kan flyve.

Sådan så den gamle Renault 4 ud. Mange vil sikkert huske den charmerende franskmand fra danske veje og gader. Renault 4 lærer at flyve

Ideen er, at man da sagtens kan genbruge gamle bilmodeller til hyper-moderne fremdrifts-former:

Den ganske særlige Renault 4 kan nemlig starte og lande lodret. Den  bliver dermed en direkte konkurrent til de mange koncepter for flyvende taxaer, som vi har set præsenteret i de senere år.

Helt korrekt er det heller ikke, at Renault har taget en 60 år gammel veteranbil frem fra gemmerne og bare monteret computer-styring og vinger med fire motorer på.

Renault Air4 har kun navnet og det ydre design til fælles med sin gamle ”quadrelle”. Selve karrosseriet i den nye 4’er er lavet af moderne kulfiber og kommer med de seneste nye LED-lamper. Faktisk med et helt lysshow bilen rundt.

Renault 4 lærer at flyve

Hver elmotor har et lithium-polymer batteri på 22.000 mAh tilknyttet. Motorerne giver en tophastighed på 26 meter i sekundet, hvilket svarer til knap 100 kilometer i timen.

Det er ikke imponerende i forhold til de langt større passagerfly, vi kender i dag. Heller ikke Renault Air4’s flyvehøjde på maksimalt 700 meter over jorden.

Omvendt skal veteranbilen med vinger jo ikke flyve så langt ad gangen, da den er beregnet som bybil – undskyld byfly. Desuden har den VTOL egenskaber, hvilket betyder, at den kan starte og lande lodret ligesom en helikopter.

Air4 forbliver sandsynligvis kun et opsigtsvækkende koncept, der skal vise, at man kan bygge den slags nu om dage.

Hvis man vil se nærmere på den skægge prototype, er den udstillet resten af året i Renaults flagskibs-butik på Champs Elysées i Paris. Næste år flytter Air4 så til Miami og New York, inden dens verdensturné afsluttes på den kinesiske spille-ø Macao.

Til sidst lige et par historiske fakta om Renault 4, der har rund fødselsdag:

Bilen havde verdens-premiere på Paris Motor Show i 1961, hvor Renault stillede 200 eksemplarer til rådighed for prøvekørsler.

Det benyttede 60.000 parisere sig af, hvilket beviste over for Renault, at man stod med en potentiel bestseller.

I de følgende mange år købte over otte millioner mennesker i over 100 lande den kompakte Renault 4 og 4L.

Produktionen blev stoppet i de tidlige 1990’ere, men man kan stadig se eksemplarer køre rundt på gaderne i franske byer og i de tidligere franske kolonier….

For 60 år siden var Renault 4 allerede komfortabelt, men spartansk indrettet. Den nye Air4 er moderne, men stadig spartansk i det indre.Renault 4 lærer at flyve

Renault 4 lærer at flyve

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

iPhone død om 10 år