Har sociale medier toppet?

Black Friday er på tilbagetog

(Foto: Kobu Agency / Unsplash)

Nethandelen på gårsdagens Black Friday blev ikke helt så stor som i tidligere år. I stedet har danskerne fordelt deres tilbuds-jagt på en hel uge. Black Friday er blevet til Black Week.

Det viser dugfriske tal fra betalings-formidleren Nets – det, der engang hed PBS. Her har man analyseret salgs-tallene fra Danmarks 100 største webshops.

Black Friday er stadig årets største indkøbs-dag på nettet, men i går faldt omsætningen med 5,9 procent – sammenlignet med samme fredag for et år siden.

Totalt set har online salget i Black Week ligget en smule over 2020.

De nye tal bekræfter den trend, som flere analytikere har fremhævet i de senere dage:

Nemlig, at danskerne i år foretrak at gå fysisk i butikker på tilbudsjagt. Det kunne vi ikke sidste år på Corona, så derfor skulle det lidt mere åbne samfund lige nu udnyttes.

I år er flere danskere gået på Black Friday jagt ude i de fysiske butikker. (Foto: Nets)

Den øgede aktivitet ude i butikkerne er til gengæld gået ud over interner-handelen. Samlet set har købelysten nemlig været stor.

At Black Week nu indledes weekenden før Black Friday betyder, at salget i dagene op til fredagen er aftaget lidt. Det er tydeligt at se, at danskerne har jagtet tilbud hele ugen, men færre har siddet klar til at turbo-shoppe fredag ved midnat,” forklarer Henriette Dunkjær Andersen. Hun er Head of Sales hos Nets Group.

Nets har til gengæld kunnet mærke en voldsom stigning i danskernes online indkøb allerede i den forløbne weekend. Sidste lørdag og søndag lå den mindst 20 procent over sidste år.

Forud for Black Week lod Nets analyse-bureauet YouGov spørge 1.000 danskere om deres forventninger til udsalgs-racet. Resultatet fra rundspørgen ser ud til at stemme overens med realiteterne:

44 procent af danskerne sagde nemlig, at de ville købe ind på Black Friday – det er et fald i forhold til sidste år, hvor 52 procent forventede at sidde klar med betalingskortet den pågældende dag.

Samtidig viste undersøgelsen, at blot 40 procent af forbrugerne forventede at købe mere ind på nettet end i fysiske butikker i år.  Det er et stort fald i forhold til 2020, hvor 72 procent forventede fortrinsvist at shoppe udsalgs-varer online.

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Har sociale medier toppet?