Influencere og indflydelse
Traditionelt stoler de fleste mennesker på gode råd fra deres nærmeste omgangskreds – venner, familie, kolleger og naboer.
I de senere år er de dog i stigende grad blevet afløst af bloggere og influencere i sociale medier. Især teenagere og unge mennesker tror blindt på de anbefalinger, de får fra deres idoler på Instagram, TikTok og YouTube.
Ifølge en ny undersøgelse fra analyse-bureauet Statista har influencere den største magt over deres følgeres indkøbs-beslutninger i Brasilien.
Her har 43 procent af landets internet brugere mellem 18 og 64 år købt produkter, som influencere og/eller kendisser har rost og anbefalet i sociale medier. Kina og Indien følger efter med 34 og 33 procent.
Danmark indgår desværre ikke i Statistas analyse, men jeg kan fortælle, at influencernes magt vokser stærkest i lande som Rusland, Brasilien, Indien og Tyskland.
Analysen blev gennemført I perioden fra juli 2020 til september 2021 for at vise eventuelle trends. En af de markante er, at man slet ikke stoler på influence i Frankrig. Kun hver ottende franskmænd – 12 procent – følger købs-anbefalinger fra de sociale medier….
Ingen kommentarer endnu