Kender du forkortelsen?

Facebook bliver til Meta

(Foto: Facebook præsentation)

Her til aften skiftede Facebook navn – helt som ventet.

Det nye moderselskab hedder Meta og skal fungere som en paraply over Facebook, Instagram, Oculus og alle de andre selskaber, som Mark Zuckerberg. enten selv har åbnet eller opkøbt gennem årene.

Navneskiftet kommer ikke nødvendigvis af skattemæssige eller andre finansielle årsager. Begrundelsen er først og fremmest, at den nye koncern skal illustrere, hvad Zuckerberg mener er fremtiden: Metaverset.

Alene i år har Zuckerberg og co investeret mindst 10 milliarder dollars på at bygge de første grundpiller af metaverset, der skal afløse det traditionelle internet, som vi kender det.

Metaverset skal være den næste store ting efter smartphones og det mobile internet:

Fremtidens arbejdsplads med virtuelle møder i Metaverse. (Foto: Facebook præsentation)

I dag kan alle betjene smartphones og tablets: Vi scroller nærmest pr. refleks med en finger på displayet. Facebooks grundlægger mener, at det nu er tiden at komme et stort skridt  videre.

Zuckerberg lover, at Metaverset ikke er noget, som Facebook vil holde for sig selv for at score ekstra milliarder. Tværtimod ser Metaverse ud til at blive en åben platform, som alle kan bidrage til. Fra store it-koncerner til hver enkelt bruger selv.

Metaverse skal heller ikke opfattes som en alternativ verden, sådan som det ellers er beskrevet i Neil Stephensons science fiction roman”Snow Crash” fra 1992 Den har ellers åbenlyst inspireret Zuckerberg.

Men Metaverset skal helt sikkert hjælpe folk ud af vores kedelige hverdag. På længere sigt kræver det hverken briller til hverken Virtual Reality (VR) eller Augmented Reality (AR).

Mark Zuckerberg kan da også sagtens selv optræde som en avatar i fremtidens Metaverse. (Foto: Facebook præsentation)

Metaverset vil til gengæld sprede sig over alt fra fitness og motion, over spil og kommunikation til nye måder at arbejde på.

Det næste store step er, at vi kan forvandle os selv, venner, familie, kæledyr og kolleger til animationer – avatars – der bevæger sig rundt som 3D objekter i en digital verden.

Forestil jer f.eks, at jeres fjerne ven i Amerika pludselig vandrer rundt i jeres stue og foran jeres æjne som et vellignende hologram.

Grundlæggende er Metaverse en digital verden, der er lagt oven på den virkelig. En slags legemlig-gjort (embodied) internet, som Facebook grundlæggeren selv kalder det.

Selvfølgelig er Metaverse ikke noget, der bliver bygget på én dag. På Facebook Connect konferencen, der åbner her til aften, viser Facebook flere veje, som fremtidens internet kan gå.

Eksempler på en første Metaverse app til mobiltelefonen. (Foto: Facebook)

Helt tæt på vil Facebook bruge sine nuværende Virtual Reality værktøjer fra sit datterselskab Oculus til formålet. Det helt åbne metaverse kommer først senere.

Oculus Quests nuværende Home Interface omdøbes til Horizon Home og får langt flere muligheder for at invitere venner ind i brugerens virtuelle verden.

Facebook præsenterede samtid sin nye Presence Platform, der vil gøre det meget nemmere end i dag for uafhængige udviklere at skrive spændende nye VR apps.

Ligesom rivalerne fra HTC Vive og HoloLens har Facebook planer om at erobre kontorer og virksomheder med Virtual Reality. Produktet hedder Quest for Business.

Facebook siger, at man ikke har travlt med at udbrede systemet. Det testes i øjeblikket med nye former for video-møder og informations-deling i en række amerikanske virksomheder. Sådan rigtigt kommer Quest for Business først i 2023.

Ifølge Mark Zuckerberg giver Metaverset helt nye muligheder for kreativitet og fornøjelse. (Foto: Facebook præsentation)

På nuværende tidspunkt kræver Quest fortsat, at brugerne bærer en klodset VR brille. Den vil nok ikke være populær hos det meste personale.

Cheferne er nok heller ikke glade for at se personalet gå rundt som robotter på kontoret uden at vide, hvad der foregår inde bag brillerne. Er de ansatte midt i et spil eller arbejder de seriøst?

Udviklingen i digitale AR og VR briller går imidlertid vildt stærkt – tænk blot på Facebooks samarbejde med Ray-Ban om at udvikle solbriller med kamera, mikrofon, højttalere og en ekstra digital linse som et gennemsigtigt display i brilleglasset.

I sin præsentations-video for Metaverse beskriver Facebook og Mark Zuckerberg dog også teknologier, som måske først kommer om nogle år.

Facebook forestiller sig, at vi vil bruge svævende virtuelle skærme til at betjene Metaverse i fremtiden. (Foto: Facebook præsentation)

Det er f.eks virtuelle skærme, der ligesom hænger frit i rummet. Hvor vi ikke behøver at have briller på for at opleve afløseren for internet.

Zuckerberg ser Metaverse som en ny måde at skabe et mere naturligt forhold mellem mennesker og teknologi:

”Metaverse er ikke om at bruge mere tid foran skærmen. Det er om at bruge vores skærm-tid mere effektivt,” forklarer han i sin online præsentation.

Tror vi nu helt på det? Facebook har altid været et kommercielt firma, der vil og skal tjene penge på sine ideer.

Mon ikke der undervejs til Metaverse kommer masser af anledninger, hvor vi skal købe digitale services og produkter fra Facebook….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Kender du forkortelsen?