Skal firmamobilen være brugt?
Diskussionen om genbrug af elektronik i stedet for at sende det til skrot og ophug er flammet op i Danmark, efter at den store varehus-kæde næste år vil åbne specielle RePower afdelinger i sine butikker.
Teleselskabet Telia har også med succes haft en tag-en-brugt-mobil i bytte service kørende, hvor kunderne får penge til at købe nyt, når de afleverer den gamle telefon.
Begge disse – og mange andre lignende initiativer – har imidlertid været rettet mod privatpersoner og forbrugerne selv.
Danske virksomheder har ikke været med, fordi den danske skatte-lovgivning har blokeret for økonomiske fordele ved at ride med på den grønne bølge.
Ifølge EU-lovgivningen kan virksomheder nemlig ikke trække fuld moms fra ved køb af istandsat elektronik. Incitamentet har derfor været begrænset, medmindre firmaet har en meget grøn politik.
Swappies webshops har speciale i at sælge brugte iPhone mobiler ser nu ud til at have fundet et hul i lovgivningen, der løser moms-problematikken.
Kæden, der er den største af sin art i Norden, er nu begyndt at købe brugte iPhones fra lande uden for EU. Dermed undgår man EU-reglerne, når istandsatte iPhones sælges videre til moms-registrerede kunder.
“Swappie har nået en størrelse, der gør, at vi kan købe stort ind af produkter uden for EU’s grænser, bl.a. i Asien. Det giver os mulighed for at tilbyde brugte mobiler til en så lav pris, at det rent faktisk kan betale sig for danske virksomheder at købe velfungerende og istandsatte medarbejder-telefoner,” forklarer Casper Andersen. Han er dansk landechef for Swappie.
Indtil nu har Swappie udelukkende henvendt sig til forbrugerne. Det er gået rigtig godt, så Swappie i dag er repræsenteret i 12 lande.
Hovedsæde og fabrik ligger i Finland, hvor brugte iPhones bliver testet og efterset i 52 trin, inden de videresælges til en lavere pris end en ny mobil – og med fuld garanti. ‘
Swappie ser nu et nyt marked hos danske virksomheder, der gerne vil vise deres miljø-bevidst i praksis og ikke kun i pæne ord på deres hjemmeside og i årsregnskabet.
Ifølge Swappie er besparelserne på CO₂ kontoen på mellem 25 og 80 procent, når man forlænger en mobiltelefons levetid.
Har virksomheden mange betalte medarbejder-telefoner kan det blive til en anseelig mængde, som virksomheden også kan bruge i sin egen markedsføring.
Den største hurdle er dog nok, at medarbejdere helst vil have den nyeste iPhone i lommen – ikke en flere år gammel model. De skal så overbevises om, at de alligevel ikke får brug for de seneste nye features i en iPhone 13.
Ingen kommentarer endnu