Huaweis mobiler vender tilbage

Snapchat har nu 500 mio. brugere

(Foto: Souvik Banerjee / Unsplash)

Mens den store opmærksomhed har samlet sig omkring, hvad Facebook, TikTok og Instagram foretager sig, vokser de lidt mindre udbredte sociale medier stille og roligt i skyggen af giganterne.

Det gælder ikke mindst Snapchat, der med sine kreative og billed-baserede tilgang har dannet forbillede for mange af de andre sociale medier.

Af samme grund stjæler Facebook, Instagram, WhatsApp og Twitter med arme og ben, når Snapchat atter engang har fundet på en smart feature før alle andre.

Den mest kendte har nok været Stories, der nu findes hos alle konkurrenterne. Nogle steder sågar uden at skifte navn på tyvekosterne.

Snapchat finder mange nye tilhængere hos tidligere Facebook og Instagram brugere. (Foto: Soheb Zaidi / Unsplash)

Snapchat er fortsat meget mindre end Facebooks sociale medier, der alle har passeret en milliard brugere om måneden.

Snapchat må nøjes med det halve, men vokser med konstant 20 procent. I tredje kvartal af i år nåede Snapchat op på 500 millioner månedlige brugere, som er den målemetode, Facebook anvender.

Kigger vi på de brugere, der kigger forbi hver eneste dag er Snapchat nu oppe på 306 millioner. De fleste efterhånden fra lande og regioner uden for USA, der er Snapchats hjemmebane.

Den største fremgang har Snapchat i Indien, mens det sociale medie nu har over 75 procent brugere i aldersgruppen 13 til 34 år i lande som USA, Frankrig, Canada, Storbritannien, Holland og Australien.

Snapchar har fordoblet sit antal brugere af Spotlight funktionen, hvis idé med små korte videoer er stjålet direkfte fra TikTok. (Foto: Snapchat / Social Media Today)

Herhjemme bruges Snapchat af  25 procent af danskerne over 12 år, fortæller Danmarks Radios medierapport for 2020. Til sammenligning er tallet for Facebook 65 procent, for Messenger 44 procent, Instagram 30, YouTube 29, Linkedin 8, Twitter 7, Pinterest 6, TikTok 5 og WhatsApp 4 procent.

Som det første af de større sociale medier lancerede Snapchat egen hardware. Det var de skægge Snapchat Spectacles, der har indbygget kamera og mikrofon i stellet.

Optagelserne af, hvad man f.eks. ser ved en fest, sendes trådløst via en mobiltelefon til ens Snapchat profil på internet.

Det er dog ikke I hardware, at Snapchat kan registrere den største fremgang. Den ligger i Spotlight, der er en TikTok lignende funktion med små korte videoer.

Ifølge Snapchat er antallet af Spotlight bidrag mere end fordoblet i løbet af sommeren. Sikkert hjulpet godt på vej af, at det sociale medie betaler over en million dollars om dagen til gode Spotlight videoer.

Snapchat har hyret kendisser til sin Discover service, der kan minde meget om Instagram. (Foto: Snapchat / Social Media Today)

Snapchats anden store succes for tiden er Discover programmet, hvor det sociale medie køber kendisser til at lave video-baserede indlæg. Præcist, som man kender det fra Facebook-ejede Instagram.

15 af Snapchats mest succesrige ”indholds-partnere” når hver ud til over 50 millioner seere. En af de seneste nye er Addison Rae, der er en berømt influencer fra TikTok.

Ligesom Facebook forsøger Snapchat også at få mere lokalt indhold på sin social medie platform – både i indhold og de talte sprog i indlæggene.

Senest har Snapchat lavet en aftale med den franske tv-kanal M6 om at bruge 400 af sine tv-shows ud på det sociale medie.

Tilsvarende er Snapchat gået i samarbejde med ITP Media Group om at udsende over 200 show episoder i Mellemøsten og Nordafrika fra de mest populære influencere og bloggere i denne del af verden….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Huaweis mobiler vender tilbage