Samsung bliver mere farveglad

Så meget dyrere bliver det at købe elektronik

(Foto: Elgiganten)

Mangel på computerchips, stigende råstofpriser og flaskehalse i den globale leverings-kæde betyder, at bilfabrikanter må standse deres samlebånd.

Dertil kommer, at Kina er begyndt at rationere sin elektriske strøm, så mange fabrikker kun kan producere i begrænset omgang – ofte bare nogle få dage om ugen.

Resultatet er ikke kun mangel på varer og lange ventetider for kunderne på de mest populære produkter. Manglen kan også betyde store prisstigninger.

Problemerne rammer stort set alle brancher og i hvert fald dem, der er afhængige af at få deres produkter fremstillet i Asien.

Det gælder bestemt også den danske elektronik-branche, der ellers er på vej ind i sin traditionelt bedste periode af året. Med Black Friday den 26. november og julen lige efter.

Grafikkort ser ud til at være et af de produkter, hvor vi vil opleve de størate prishop i den kommende tid. (Foto: Nvidia)

Panikken står dog ikke malet i ansigterne på danske forhandlere af computere, tv, radio, hvidevarer og elektronik-tilbehør. I hvert fald ikke, når man sammenligner med de nervøse trækning, som deres kolleger syd for grænsen viser.

Ifølge en ny analyse, som det tyske erhvervs-medie ”Business Insider” har fået lavet af pris-sammenlignings- websiden Idealo.de, skal man lægge mange ekstra euro til side, hvis man vil have fat i attraktive produkter.

Her er nogle af de prisstigninger, som de tyske analytikere forventer i de kommende uger og måneder:

  • Grafikkort til pc’en – 81 procent prisstigning
  • Hi-Fi receivere – plus 54 pct.
  • Køleskabe – plus 44 pct.
  • Højttalere – plus 28 procent
  • Vibratorer – plus 18 pct.
  • Video projektorer – plus 13 pct.
  • Elcykler – plus 13 pct.
  • Smartwatches – plus 13 pct
  • Smartphones – plus 10 pct.
  • LEGO – plus 10 pct.

De eneste produkt-kategorier, hvor priserne ikke stiger, men falder er bl.a. tv og ansigtspleje. En ny fladskærm skal være to procent billigere end for et år siden.

Leifshows har spurgt hos de to store dansje elektronik-varehus-kæder Power og Elgiganten. Ingen af dem forventer prisstigninger på niveau med de tyske.

”Hos Power oplever vi både en øget efterspørgsel og en begrænsning i vareudbuddet. De har betydet prisstigninger på en lang række områder, men slet ikke i samme størrelsesorden som i Tyskland. De største stigninger kommer fra fragt og i begrænset omfang fra råvarepriser,” forklarer Simon Frølich. Han er Sales Manager for Computing & Entertainment hos Power.

Vi skal ikke kun betale mere i strøm for at køle sine madvarer ned. Ifølge den tyske analyser vil køleskabene også blive markant dyrere. (Foto: LG)

Han suppleres af Elgigantens PR- og Kommunikationschef Ditte Opstrup Andersen:

”Prisstigninger er noget, vi forsøger at undgå. Vi ser tiden an,men kan ikke udelukke, at kunderne vil se højere priser i branchen. Det er dog vores håb, at vi ikke kommer i den situation, hvor vi er nødt til at hæve priserne mærkbart.”

Meget diplomatiske svar, og ingen af de to kæder ønsker at gå mere konkret ind i prisstigninger på bestemte produkt-grupper, sådan som det tyske medie har gjort. Af konkurrence-hensyn heddet det.

Begge danske kæder regner med at have rigeligt med gode tilbud til Black Friday, selvom der vil være populære produkter, som slet ikke kan skaffes. Meget tyder på, at det især er de dyrere varer, som bliver banket ned i pris på årets største salgsdag. Den falder i år på fredag den 26. november.

Til gengæld kan varemangel og prisstigninger bliver en langvarig affære, som ikke vil være løst før hverken Black Friday eller jul:

En af de få produkt kategorier, der angiveligt slipper helt for prisstigninger, er moderne tv-apparater. (Foto: Samsung)

”Vi forventer generelt udfordringer frem til efter sommeren næste år. Enkelte taler allerede nu om 2023, før der er 100 procent normalisering,” siger Simon Frølich fra Power.

Både Power og Elgiganten anbefaler, at forbrugere skal slå til her og nu, hvis de er interesseret i et bestemt produkt eller model. Nogle er allerede udsolgt, og mange vil være det inden længe:

”Vi kommer ikke til at stå i en situation, hvor kunderne ikke kan få et nyt tv eller vaskemaskine. Der er varer nok til alle, men måske ikke i alle mærker og modeller,” vurderer Power manageren.

Han suppleres af Elgigantens kommunikationschef:

”Det bedste råd til kunderne er at være ude i god tid og gerne meget snart, hvis de søger et specifikt produkt. Vi har gode alternativer, selvom vi oplever længere leveringstid på varer,” siger Ditte Opstrup Andersen….

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Samsung bliver mere farveglad