GN går efter gamere
De traditionelle høreapparat fabrikanter har fået stor appetit på at udvide deres repertoire af produkter.
For nylig købte schweiziske Sonova, som bl.a. den danske høre-apparat kæde Audionova hører til, sig ind i tyske Sennheiser. På den måde fik Sonova direkte adgang til øre- og hovedtelefoner samt mikrofoner.
Danske Oticon, der også hører til høreapparaternes elite, har åbnet sin egen division med hovedtelefoner til gamerfolket. Den hedder Epoc.
GN Store Nord har tilsvarende haft sin Jabra afdeling i adskillige år, som sælger trådløse øretelefoner med stor succes i det meste af verden.
Jabra får nu en ny søster, hvor målgruppen er den hurtigt voksende skare af gamere, e-sportsfolk og tilhængere af computerspil.
I går købte GN nemlig danske SteelSeries for otte milliarder kroner (1,24 mia dollars). Sælger var kapitalfonden Axcel.
SteelSeries giver GN adgang til en stribe tilbehør, som især den mere ambitiøse del af gamer-verdenen gerne betaler ekstra for:
Ud over e-sports-rettede headsæt sælger SteelSeries også i stor stil computermus, musemåtter og tastaturer. Konkurrenter er f.eks. Razer, Logitech, JBL, Corsair, Astro eller Elgato.
SteelSeries, der har omkring 350 ansatte – heraf 80 software-ingeniører – blev stiftet i 2001. 20 år senere opnåede selkabet en omsætning på 1,3 milliarder kroner i første halvår af 2021. Samtidig voksede overskuddet (EBITDA) med 130 procent til 189 millioner kroner.
Ligesom Jabra vil SteelSeries fortsætte med sin egen forretning, ledelse og varemærke under GN paraplyen. Købet skal godkendes af konkurrence-myndighederne….
Ingen kommentarer endnu