LEGO laver Spotify album

Svenskerne elsker podcasts

(Foto: Kate Oseen / Unsplash)

Med Spotify har Sverige ikke kun en af verdens største podcast tjenester. Svenskerne elsker også selv at lytte til de efterhånden 2,9 millioner  ”personlige” tale-radio-programmer, som Spotify tilbyder.

Det viser en aktuel rundspørge, som analysefirmaet Statista har lavet i anledning af International Podcast Day. Den holdes i dag torsdag.

For nogle få år siden var podcasts typisk noget, som entusiaster med en mening strikkede sammen som et hobby projekt hjemme i stuen.

Det er der (heldigvis) fortsat mange, som gør. Men samtidig har podcasts udviklet sig til en stor kommerciel industri, hvor de dygtigste indholds-leverandører tjener penge som popstjerner.

Der er stor forskel på, hvor populære podcasts er verden over. (Infograftik:Statista.com)

Af samme grund er der og flere og flere kendisser, som deltager med egne podcasts. De mest kendte er nok Michelle Obama og det royale ægtepar Harry og Meghan fra England.

Ifølge Statista har 47 procent af de voksne svenskere lyttet til mindst én podcast i de seneste 12 måneder. Det er den højeste andel i de 54 lande, hvor analysen er foretaget. Kun Irland og Brasilien kommer tæt på med over 40 procent i begge lande.

Ret interessant er det at se, at podcasts nærmest er et europæisk fænomen. I USA lytter omkring en tredjedel af befolkningen til det digitale program-format, mens interessen er meget lavere i Asien.

Mens 19 procent af kineserne bruger podcasts, gider japanere, taiwanesere, pakistanere og malayer slet ikke. De vil have musik i ørerne – ikke tale og samtale.

Her ses de nye interaktive podcasts funktioner på Spotify. (Foto: Spotify)

I øvrigt har Spotify benyttet lejligheden på International Podcast Day 2021 til at lancere to nye features, der skal gøre podcasts mere interaktive. Med andre ord vil Spotify ændre podcasts fra at være én-vejs kommunikation til i højere grad at blive en dialog.

De nye Q&A og Polls funktioner giver podcastere i 160 lande – heriblandt Danmark – adgang til at placere åbne spørgsmål og afstemninger på deres podcasts.

Via Spotifys særlige Anchor podcast platform kan lytterne svare direkte på podcasterens henvendelse til dem….

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

LEGO laver Spotify album