Vender Samsungs Note tilbage?

Sådan bruger danskerne internet

(Foto: Andrea Piacquadio / Pexels)

Flere og flere danskere benytter internet, og tallet er steget her under Corona. Stærkest er det at se hos den ældste del af befolkningen. Her var 90 procent af de over 70-årige på nettet i 2019. I år er det 97 procent!

Det viser Kulturministeriets årlige rapportering om mediernes udvikling i Danmark. Rapporten, der blev offentliggjort i dag, rummer ikke de store overraskelser. Et par aha-oplevelser kan man dog snildt få, når man læser analysen.

77 af alle danskere over 12 år bruger f.eks. sociale medier – og igen med de ældre, hvor fremgangen er tydeligst:

Danskere fra 71 år og opefter har i dag i gennemsnit to profiler i de sociale medier, og de kigger ind på Facebook og co. i snit 54 minutter om dagen.

Dertil kommer, at 26 procent af Danmarks gamle streamer mindst én gang om ugen. Det er otte procent flere end i 2019. Hvem tør påstå, at den grå generation ikke rider med på de teknologiske trends?

Danskerne bruger 1 time og 16 minutter om dagen på at streame film, serier og videoklip. (Foto: Anastasia Shuraeva / Pexels)

Når vi nu er ved streaming, fortæller Kulturministeriets rapport, at 68 procent over 12 år streamer tv-indhold. 60 procent læser nyheder online eller via en app. 27 procent lytter til podcasts, mens kun 10 procent besøger magasiners og ugeblades hjemmesider.

Mens danskernes forbrug af traditionelle medier som flow-tv og radio går tilbage, bruger vi mere tid på digitale medier som streaming af tv-indhold, informations-søgning på mobilen eller til at surfe på internet via ens pc.

For eksempel brugte danskerne i 2020 1 time og 16 minutter på at streame film, serier og videoklip ”i går” – en stigning på 27 minutter i forhold til 2016.

I samme periode er danskernes brug af mobiltelefonen steget med 25 minutter og brugen af internett via en computer med 12 minutter.

Især i ugerne efter den første store Corona nedlukning steg danskernes brug af tv-nyheder i 2020 i forhold til 2019. Eksempelvis så danskerne i gennemsnit 50 minutter tv-nyheder dagligt i uge 11 2020 mod 16 minutter dagligt i uge 11 året før.

Kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen vil styrke danske medier i kampen mod de store amerikanske tech-giganters dominans på internet. (Foto: Kulturministeriet)

De store vindere i Corona perioden som helhed har været internet-giganterne Google, Facebook og Linkedin. De tre stod for 42 procent af al annonce-omsætning i Danmark i 2020. Det er fire procent mere end i 2019.

Stigningen skal ses i lyset af, at der skete et samlet fald på fem procent i den danske annonceomsætning fra 2019 til 2020 – fra 13,8 mia. til 13,1 mia. kroner. I samme tidsrum gik de tre online kæmoer frem fra 5,2 mia. til 5,5 mia. kroner sidste år.

De mediegrupper, der gik mest tilbage i annoncesalg, var de trykte dagblade (herunder også de regionale) samt de lokale og regionale ugeaviser. De dykkede henholdsvis med 26 og 23 procent.

Den triste udvikling får kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen lover, at hun vil styrke de regionale danske medier under de kommende medieforhandlingerne:

“Milliarder af kroner i annonce-omsætning, som før gik til danske medie-virksomheder – og hvoraf en stor del blev brugt på at lave journalistik – går nu til tech-virksomheder i udlandet. Derfor har vi en opgave med at styrke vores regionale danske medier,” siger kulturministeren.

”Vi skal  sikre mere dansk-sproget indhold og public service, så vi har en tilstrækkelig modvægt til den stigende magt, tech-giganterne har over den offentlige samtale. Det handler om at beskytte vores demokrati,” understreger Ane Halsboe-Jørgensen….

 

1 kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Vender Samsungs Note tilbage?