God rødvin er god musik

Facebook laver smarte briller

(Foto: StockSnap / Pixabay)

Tilbage I 2019 gik der rygter om, at Facebook var i gang med at udvikle sin egen version af smarte briller, der skulle supplere koncernens virtual reality  udstyr fra Oculus.

Dengang forlød det, at Facebook havde allieret sig med berømte solbrille fabrikant Ray-Ban om projektet.

Nu viser det sig, at det var og er helt korrekt:

I forbindelse med Facebooks aflæggelse af kvartals-regnskab forleden dag afslørede Facebook boss Mark Zuckerberg nemlig, at ”vores næste produkt lancering er et sæt smarte briller fra Ray-Ban. Brillerne har Ray-Bans ikoniske design og lader os gøre en række rigtig smarte ting.”’

Desværre gav Mark Zuckerberg ikke flere detaljer, så derfor er døren åben for endnu flere gætterier end tidligere:

Er Facebook f.eks. tæt på at vise briller med en lille skærm som del af glasset, der kan bruges til Augmented Reality (AR).

USA’s fem store i it og internet – inklusive Facebook – tjente rekord-summer i det seneste kvartal. (Infografik: Statista.com)

AR kan også lægges ind som et separat lag i glasset, som man kan bruges til f.eks. at vise sig selv i det tøj, man lige kigger på i brillerne. Eller på en selv foran et berømt bygningsværk, med ny frisure eller en anden makeup.

I hvert fald bruger Facebook ikke en masse penge på et nyt produkt, uden at der er en mening med det.

Da Facebook f.eks. præsenterede sine Portal skærme, var det meningen, at man ville vænne folk til at bruge video chat i f.eks. køkken eller stue – uden computer involveret.

Facebooks Portals er aldrig blevet en stor succes, men det er videomøder takket være Corona pandemien. Hvad Facebook ikke evnede, kunne en ondartet virus sandelig. Gøre video samtaler til hvermand seje.

Facebook er bestemt heller ikke først med at præsentere ”smarte briller.” Oprindeligt blev de vist af japanske printer-fabrikanter som Brother eller Epson. Derpå kom Google uden succes. Snapchat lancerede sine Spectacles, og senest har Amazon forsøgt sig med sine Echo Frames.

Også Apples siges at eksperimentere med egne smarte briller, der kunne komme på markedet i løbet af 2022 eller 23. Med andre ord må der være et marked for den slags gadges.

Facebooks Portal skærme til videomøder blev aldrig den store internationale succes. Nu skal smarte Ray-Ban briller blibve det. (Foto: Facebook)

Pengene til at udvikle, bygge og markedsføre har Facebook, Amazon og Apple i hvert fald. Sammen med de to andre medlemmer af GAFAM leverede de rekord-stor omsætning og overskud i det seneste regnskabskvartal.

GAFAM er kælenavnet for Google, Apple. Facebook, Amazon og Microsoft – de fem store i amerikansk it og internet.

De har alle tjent tykt på Corona pandemien, hvor folk har købt nyt udstyr til hjemme-arbejde, investeret i video-møde software og i det hele taget brugt meget mere tid online.

Både Apple og Facebook advarede dog om, at fremgangen næppe vil fortsætte i samme tempo i den kommende tid, når verden forhåbentligt slipper fri af Coronas kløer.

Facebook måtte også indrømme, at verdens største sociale medie er ved at ramme loftet for, hvor mange der vil være med.

Facebook har nu 2,7 milliarder brugere om måneden – ud af en verdens-befolkning på 7,9 milliarder ifølge FN.

Væksten i medlemstal er fladet ud for Facebook, der har brug for en ny ”blockbuster”. Det kunne være de smarte briller, hvad man eller skal bruge dem til….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

God rødvin er god musik