Hvorfor købe en dyrere mobil?

Snapchat stormer frem

(Foto: Souvik Banerjee / Unsplash) introfoto

Der har været ret stille omkring Snapchat på det seneste. Det sociale medie, der for få år siden blev slået op som den største rival til Facebook og ikke mindst Instagram.

Snapchat lancerede features, der hurtigt blev ”lånt” af Mark Zuckerberg og co – måske mest kendt Stories og de korte videoklip på maksimalt et minut.

Andre turde dog ikke kopiere Snapchats briller med indbygget video-kamera og trådløst netværk. Om Snap Spectacles er blevet en kommerciel success – måske. Men der har været stille omkring brillerne og Snapchat, mens Corona har hærget i verden,

Snapchat gør nu comeback. Med manér. I det seneste år er det sociale medie vokset med 23 procent i brugertal, der nu er på 293 millioner. Det er f.eks. 87 millioner flere end Twitter.

Snapchats omsætning er samtidig mere end fordoblet på 12 måneder. Med 116 procent for at være præcis. I andet kvartal af I år tjente Snapchat 982 millioner dollars eller ca.   kroner. Det er en langt højere vækst end hos Facebook eller Twitter.

Som eneste sociale medie sælger Snapchat egne briller med indbygget videokamera, mikrofoner og AR features. (Foto: NeonBrand / Unsplash)

Hvad er det så, der har givet det sjove sociale medie med det unge publikum et så stærkt comeback?

En af forklaringerne er en ny Android app, der er langt bedre end før. Tidligere betragtede mange Snapchat som et iPhone fænomen, der også kunne en smule Android.

I dag er det image forsvundet som dug for solen. Nu har Snapchat også godt fat i Android, der trods sidder på 84 procent af verdens mobiltelefoner.

Snapchat har også succes med sin ret nye ”Spotlight” feature, som man har lånt inspirationen fra hos konkurrenten TikTok:

Her betaler det sociale medie brugere for at lække kreative videospots ind. Det har givet 49 procent flere aktive brugere om dagen, og antallet af bidrag er mere end tredoblet i det seneste år.

Snapchat har stor succes med små Stories videoer, optaget på mobiltelefonen. (Foto: Priscilla du Preez / Unsplash)

Desuden ser Snapchat ud til at være mindre berørt af Apples seneste iOS 14 styresystem til iPhone. Det tvinger app udbyderne til at bede deres brugere om lov til at spore og registrere deres online bevægelser – som oftest for at skræddersy reklamer til dem.

Tidligere skulle brugere selv slå ”tracking” fra, hvilket de fleste aldrig fik gjort. Nu er det omvendt, og det får folk heller ikke gjort.

Resultatet er, at Facebook har slået alarm og beskyldt Apple for at fjerne en vigtig del af eksistens-grundlaget for verdens største sociale medie.

Hos Snapchat er man langt fra så melo-dramatisk. Tværtimod skriver Snapchat i sin børs-meddelelse, at man stort set ikke har mærket en effekt af iOS 14 ændringerne.

Endelig har Snapchat store forventninger til sin platform for Augmented Reality (AR): Over 200 millioner snapchattereb bruger hver dag AR-featuresi LensStudio, hvor man f.eks. kan prøve tøj og smykker på virtuelt, inden man beslutter sig til at købe dem….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hvorfor købe en dyrere mobil?