Amazon moderigtig

Xiaomi overhaler iPhones

(Foto: Xiaomi)

Huawei var der engang i en kort periode. Derefter fandt den gamle verdens-orden tilbage. Samsung sælger flest mobiltelefoner på denne klode – Apple næstflest.

På pladserne længere nede på den globale hitliste sker der imidlertid ændringer hele tiden. Blot er det sikkert, at det altid er kinesiske fabrikanter, som slås om positionerne tre, fire, fem osv.

Sådan var det indtil nu – eller rettere til andet kvartal af 2021.

I april, maj og juni skete nemlig en overraskelse – kald det bare en mindre revolution. Apple er nemlig blevet væltet af pinden som næststørste smartphone mærke i verden.

Den plads har Xiaomi nu erobret med en global markedsandel på 17 procent. iPhones må nøjes med 14 procent, mens Samsung lige holder næsetippen forrest med 19 procent.

Grafik: Canalys)

På fjerde- og femte-pladsen følger de to søskende OPPO og Vivo med hver 10 procent andel. Huawei er nu røget helt ud af Top-5.

I vores nuværende kvartal kan især OPPO øge sin andel. Formelt set har OPPO nemlig overtaget sin lillebror OnePlus. Lægger man de to mærkers salg af mobiler sammen, må det give et mærkbart hop opad.

Apple vender formentlig tilbage igen som nummer to i fjerde kvartal. Apple lancerer årets nye høst af iPhones  i september. Deres salg figurerer så først i statistikkerne i årets fjerde kvartal, der traditionel er det stærkeste for Apple.

Det skulle da lige være, hvis Xiaomi har en række nye guldklumper i ærmet, der kan få forbrugere til at købe Mi-telefonerne i endnu større antal end nu.

Da de nye analysetal fra Canalys dukkede op sidste nat i Kina, var Xiaomi naturligvis svært begejstret:

Apples iPhones er røget ned på tredjepladsen som verdens mest solgte smartphones. (Foto: Corttonbro / Pexels9

Firmaets stifter og topchef Lei Jun sendte således en mail rundt til alle sine ansatte, hvor han beskrev begivenheden som en ”milepæl i Xiaomis historie.”

”Vores næste mål bliver nu at forsvare andenpladsen og holde den permanent i fremtiden. Næste mål er at indhente Samsung på førstepladsen.”

Ifølge Canalys voksede Xiaomis salg i årets andet kvartal med over 300 procent i Latin-amerika og 150 procent i Afrika. Her står Xiaomi særligt godt, fordi mærket har rigtigt mange mobil i budget- og mellemklassen.

I Vesteuropa gik Xiaomi frem med 50 procent. Det er i virkeligheden mere imponerende, fordi næsten alle har en smartphone, og folk derfor skal lokkes fra ét velkendt mærke og over på Xiaomi.

Den øvelse arbejder Xiaomi bl.a. med i Danmark for tiden. Først for nylig er Xiaomi gået seriøst ind i at markedsføre sine ting over for de forkælede danskere. Lige nu ser det ud, som om Xiaomi kæmper med OnePlus om tredjepladsen i vores land.

Canalys måler i øvrigt ikke på, hvor mange telefoner forbrugerne har købt i butikkerne. Canalys’ tal bygger på fabrikanterne salg til kanalen – altså distributører og forhandlere….

 

https://canalys.com/newsroom/global-smartphone-market-q2-2021

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Amazon moderigtig