Leica har fået egen mobil

Podcasts går amok

(Foto: CoWoman / Unsplash)

Hvis I ikke allerede lytter til podcasts eller lyttebøger på jeres mobiltelefon, er I tæt ved at være helt ytt.

Med folks mange timer i hjemmet på grund af Corona er podcasts blevet en mega-forretning. Alle de store mediehuse vil have del i denne nye form for taleradio.

Spotify var den første af streaming giganterne, der fik øjne – eller rettere ører – op for mulighederne i podcasts.

For et par dage siden åbnede Apple sit nye podcast univers, og meget kunne tyde på, at Facebook følger efter i næste uge.

Det store kommercielle gennembrud kom sidste efterår, hvor Spotify betalte 100 millioner kroner for en eksklusiv podcast kontrakt med den amerikanske entertainer Joe Rogan (Experience)

(Infografik: Statista.com)

 

 

Han fulgte i hælene på endnu mere berømte  ex-præsident-frue Michelle Obama, der nu jævnligt giver gode råd om familie og tilværelse via sine podcasts.

Ved udgangen af marts i år kunne Spotify prale af at have 2,6 milllioner podcasts liggende på sin platform. Omkring en fjerdedel af Spotifys 356 millioner musik-lyttere klikker nu også ind på podcasts hver måned.

I de seneste ti år har podcasts vundet popularitet, og lytterskaren er eksploderet i de seneste par år:

Ifølge analysefaet Edison Research ved 78 procent af amerikanerne i dag, hvad ”podcasting” betyder. Over halvdelen har også lyttet til mindst én.

Podcasts er generelt hjulpet på vej, fordi der findes mange af høj kvalitet: Nogle er ren småsnak om dagligdagen og mode. Andre handler seriøst om politik, sport, kultur, film og musik – og de har ofte et meget engageret publikum.

Spotify lancerer ny den vildt populære tyske podcast ”Talk-O-Mat” på det amerikanske marked. (Foto: Spotify)

Apple går ”full-in” i podcasts

Det kom derfor ikke som den store overraskelse, at Apple kastede sig over podcasts i den store stil. De er åbne i 170 lande siden i onsdags – også i Danmark.

Priserne begynder ved fem kroner om måneden. Man kan købe lytninger af både enkelt-episoder, serier eller hele samlinger af podcast-kanaler.

Kravet er, at ens iPhone har iOS 14.6 styresystem, iPad’en iPadOS 14.6 og Mac’en mindstmacOS 11.4. Desuden kan podcastene afspilles på Apple Watch 7.5 eller nyere samt biler med CarPlay. Netop på køreture er podcasts det helt rigtige.

Apple har mange tusinde podcasts at vælge imellem – og mange er eksklusive og kan kun høres i Apple universet:

Store mediehuse som CNN, The Washington Post eller Sony Music Entertainment leverer løbende indhold. Det samme gælder podcasts om politik, aktuelle nyheder, sport og ”true crime.”

En række markante amerikanske stemmer lægger ord og meninger i podcasts som f.eks. You Had Me At Black” med Martina Abrams Ilunga, “Birthful” med Adriana Lozada eller “Snap Judgment” med Glynn Washington.

Apple har bl.a. lavet aftale om podcasts fra kendte aviser. (Foto: Apple)

Facebook give podcasts til folket

Den tredje mega-spiller i podcasts ser ud til at melde sig på banen i den kommende uge. Det er Facebook, som allerede har podcasts, men ikke en fælles og effektiv markedsføring af dem.

Facebook er  nemlig begyndt at udsende e-mails til nogle af sine brugere om, at de fra den 22. juni kan lægge podcasts på deres Facebook profiler og sites.

Ideen er formentlig, at Facebook vil lokke sine brugere til at indtale egne podcasts i stor stil. Som en slags folkebevægelse for podcasts.

Facebook vil indrette den nye service, så podcast indspillere kan uploade deres seneste episode automatisk til deres profil.

På samme måde vil andre Facebook brugere, der abonnerer på de pågældende podcasts, få en alarm på deres skærm, når der er nyt at lytte til.

Tilsyneladende vil Facebook afprøve de nye podcast features på et begrænset antal brugere i første omgang. Hvor mange er ikke kendt.

Bliver podcast aktiviteten en succes, plejer Facebook ikke at være sen til at rulle ideen hurtigt ud til et meget stort publikum.

Og når vi er ved nye funktioner: Facebook vil også kopiere Reel’s Remix fra Instagram. Her kan man tage små klip af andres shows og publicere dem ”rent” eller pyntet med sine egne ideer….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Leica har fået egen mobil