Spotify får eget klubhus

OnePlus fusionerer

(Foto: OnePlus 9)

I Danmark er der ikke mange, som kender BBK Electronics. En kinesisk elektronik-fabrikant, der bygger mindst fire kendte mobiltelefon mærker – bl.a. dem to af verdens fem største.

To af dem slår nu pjalterne sammen og bliver til én – men stadig med to forskellige navne på frontpladen. Indholdet bliver (stort set) det samme, mens de to mærker formentlig skal sælges i hver sine markeder.

Den danske storsællert OnePlus er en af parterne i den nye fusion, der blev offentliggjort natten til i dag. Den anden part er OPPO, som er verdens femte-bedst sælgende mobiltelefon mærke, men ikke er udbredt i Vesteuropa og Danmark.

Formålet med sammenlægningen er at spare penge. Det er dyrt at udvikle egne nye smartphones fra bunden, og de udgifter vil  OnePlus og OPPO gerne skære ned.

Samtidig er både OnePlus og OPPO kendt for at være dristige med nye teknologier og påfund. Ved at slutte sig sammen kan de få gode ideer hurtigere på markedet. Siger de to fusions-partnere.

OnePlus telefoner skal fremover laves samme sted som OPPO’s – her dennes Find X3 modellen. (Foto: OPPO)

Spekulationerne er selvfølgelig begyndt i de kinesiske sociale medier: Nogle mener, at BBK Electronics er blevet for stor og derfor vil gå på slankekur.

Salget er gået forrygende for koncernens mærker, men det er jo ikke sikkert, at det bliver ved. Derfor kan det være vejen frem at opbygge en mere strømlinet organisation, hvor komponenter og platforme er fælles på tværs af mærkerne.

Ideen kender vi måske allerbedst fra VW koncernen. Her er de fleste komponenter identiske, selvom bilerne sælges under forskellige mærker som Audi, VW, Skoda og Seat.

Dertil kommer, at OnePlus – trods sin store succes – måtte overleve et stort tab for godt et år siden. Den ene af de to idemænd bag mærket – Carl Pei – forlod firmaet for at starte selv i firmaet Nothing.

OnePlusser nummer to Pete Lau er fortsat og har i det seneste år øget sit magt i BBK koncernen. Ikke kun er Lau en ubestridt førerhund i OnePlus. I maj sidste år påtog Lau sig også rollen som produktchef i søsterselskabet  OPPO.

Sådan illustrerer OnePlus topchef Pete Lau sin meddelelse om fusionen. (Foto: OnePlus)

Både Lau og Pei havde en fortid i OPPO, inden de grundlagde OnePlus. Ideen var at skabe et frækt, lille mobilmærke, som kunne drille markedets store med ”flagship killers.” Toptelefoner til lav pris.

Det er en strategi, som OnePlus har haft enorm succes med. Ikke mindst i Indien og i de skandinaviske lande. I dag er OnePlus således det tredje-største mobilmærke i Danmark efter Apple og Samsung.

Mange vil derfor opfatte det nye skaktræk, som om OnePlus vender tilbage til hjemmet. Det er nemlig det større OPPO, som formelt set overtager søsterselskabet OnePlus.

OnePlus’ topchef elsker at kommunikere sine budskaber ud via det sociale medier. Nyheden om fusionen kom da bl.a. også ad denne kanal for få timer siden:

”Siden jeg også overtog en toppost i OPPO for et år siden, har vi integreret et antal teams mellem de to virksomheder. Målet er at strømline vores operationer og få glæde af større delte ressourcer,” skriver Pete Lau.

”Efter at have set lutter positive resultater af samarbejdet, har vi besluttet at integrere vores organisation yderligere med OPPO”, fortsætter han.

Nyheden om fusionen kommer lige præcist på et tidspunkt, hvor OnePlus udvider sit program markant. En af de seneste nye er fabrikkens første smartwatvh. (Foto: OnePlus)

Lau skynder sig at tilføje, at fusionen vil give OnePlus flere kræfter til at udvikle bedre produkter. Nye og mere stabile software opdateringer bliver resultatet.

Mere strategisk er det interessant, at sammenlægningen sker midt i OnePlus’ største ekspansion nogen sinde.

Tidligere var OnePlus kendt for kun at have en enkelt smartphone i flere modeller – f.eks. OnePlus 8. I dag har OnePlus et fuldt udbygget program med både mobiler til lave priser, i mellem- og i topklassen. Desuden sælger OnePlus et smartwatch, tv-apparater og øretelefoner.

OPPO kender vi til gengæld ikke særligt godt i Danmark. Det samme gælder BBK Electronics øvrige mobilmærker som Vivo og Realme.

Til gengæld er det store i andre dele af verden: Vivo er i øjeblikket verdens fjerde-største smartphone mærke. OPPO følger lige efter på femtepladsen. Kun Samsung, Apple og Xiaomi er større, mens Huawei er røget ud af Top-5 på verdensplan.

Formentlig – og forhåbentligt – vil vi danskere ikke mærke noget negativt, fordi finansfolkene i BBK Electronics har besluttet at skubbe rundt på skakbrikkerne….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Spotify får eget klubhus