OnePlus har mere på vej

Spotify får eget klubhus

 

(Foto; Spotify)

To egentlig meget forskellige apps vil stå tilbage som de store vindere, når Corona bølgen engang er overstået.

Den ene er video-møde-bestselleren Zoom. Den anden er Clubhouse, der er en slags talerum – rent bogstaveligt – på internet.

Zoom blev opdaget først af sine måbende konkurrenter. Derefter gik det slag i slag:

Microsoft kom i tanke om, at man da både havde Teams og Skype og forbedrede dem promte til henholdsvis at tiltale privatbrugere og mindre erhvervs-drivende.

Facebook fik også travlt. Både WhatsApp og Facebook selv blev kraftigt forbedret med hensyn til videomøder, videochat osv.

(Foto: Spotify)

Da det så var klaret, opdagede Facebook og Twitter, at lille frække Clubhouse havde overhalet indenom og lokket titusinder af brugere over i sin kurv. Nu hed det blot ikke video, men audio chat.

Med Spotifys lancering af ”Greenhouse” i dag må Clubhouse føle sig under kraftigt bombardement. Slut med de små halv-hemmelige samtale- og diskussionsrum, hvor hun udvalgte kunne få adgang Senest nu er audio chat ”big business.”

Med sin enorme musik-database og store succes med podcasts lå det lige til højrebenet, at Spotify ville lave en mere ”poppet” og bredt tilgængelig udgave af Clubhouse.

Spotify havde samtidig en ekstra fordel: Da den svenske streaming gigant købte software-huset Betty Labs i marts, fulgte ”Locker Room” med i pakken.

”Locker Room” var egentlig beregnet for, at sportsfans kunne chatte via telefonen med deres idoler, når de sad i omklædningsrummet.

Spotify har nu blæst til angreb på Clubhouse. (Foto: Dmitry Masjhkin / Unsplash)

Arkitekturen kunne dog let skaleres og få nye features hægtet på. Spotify sparede meget tid og mange penge på ikke at skulle udvikle en egen Clubhouse kopi fra scratch.

I dag åbner Spotify for ”Greenroom” i 134 lande på én gang. Danmark er også med. App’en fås naturligvis til både iPhone og Android.

Målgruppen er de 365 millioner musik streamere, som Spotify har som abonnenter eller som gratister med reklamer mellem melodierne.

Spotify brugere kan logge sig lynhurtigt ind i ”Greenroom” ved hjælp af de informationer, som de allerede har delt med musik-tjenesten.

Derefter kan man straks fungere som vært med egne ”grønne rum” eller deltage i andres.

Til det formål bruger man app’ens optage- og chat-kontroller. Vil man tale sport, er det ok. Hvis man hellere snakke om musik eller et andet emne, hopper man bare ud i det….

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

OnePlus har mere på vej