Her er den første 3-i-1 højttaler

Din cykel er nok fra Cambodia

(Foto: Renategranade0 / Pixabay)

Europa og Danmark har mange kendte og velansete cykelmærker, men de bliver sjældent bygget i denne del af verden længere.

Produktionen er outsourcet til Asien, hvor de ankommer fra i skibs-containere. Sidste år var der tale om næsten fem millioner cykler til en samlet værdi af 930 millioner euro eller ca.    kroner.

Corona pandemien har fået europæerne til at købe mange flere cykler. Faktisk steg importen til Europa med 35 procent fra 2019 til 2020, viser de seneste nye tal fra EU’s Eurostat.

De fleste danskere vil nok skyde på, at de kører rundt på en cykel, der er lavet i Kina. Det kunne også sagtens være tilfældet, for kineserne sidder på 17 procent af de cykler, som EU-landene importerer.

(Infografik: Eurostat)

 

Langt flere kommer imidlertid fra Cambodia – nemlig hver fjerde af cyklerne udefra – 24 procent. Det vil nok overraske mange danske cyklister.

Seks af de syv største cykel-eksportører ligger i Fjernøsten. Kun Tyrkiet har sneget sig ind på en femteplads med syv procent andel.

Tyrkiet har i øvrigt udviklet sig til at være en stor fabrikant af elektriske ting: Mange kendte tv-apparater stammer bliver således samlet af tyrkere, selvom der står et vesteuropæisk navn på dem.

Det samme gælder i øvrigt hårde hvidevarer som vaskemaskiner, køleskabe og komfurer. Det næste bliver elbiler, hvor Tyrkiet er ved at udvikle sit eget mærke.

TOGG hedder de tyrkiske elbiler, der også benytter batterier fremstillet i Tyrkiet. Den første TOGG SUV med elmotorer skal lanceres i Tyskland i 2022….

(Infografik: Statista.com)

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Her er den første 3-i-1 højttaler