Bedre lyd på Apple Music

Tesla går i gamer gear

(Foto: Tesla)

Der sidder en velkendt pc-processor og styrer begivenhederne på de store digitale displays i Teslas seneste nye Model S og Model X.

Tesla har været forbillede for de fleste andre moderne personbiler. Ikke kun, fordi Tesla er elektrisk drevet. Men også fordi Tesla som de første indbyggede store touch-skærme til føreren af sine biler.

I dag har (stort set) alle bilfabrikker modeller med elmotor, og et digitalt instrument-bræt sidder i selv i mellemklasse massevarer som f.eks. VW Golf.

Derfor måtte Tesla finde på noget nyt for igen at få et forspring, man kan markedsføre sig på. Længere kørsel på en batteri-opladning kunne være ét argument. En skærm i klasse med en spillekonsol kunne være et andet.

Teslas nye Model S er udstyret med det nye infotainment system, der leverer grafik i klasse med en Sony PlayStation 5. (Foto: Tesla)

Tesla spiller på begge heste, men har først nu afsløret, hvem man bruger som partner i det digitale. Det viser sig at være den kendte chipfabrikant AMD, hvis Ryzen processorer og Radeon grafikkort sidder i mange pc’er. Og især dem, der henvender sig til computerspil publikummet.

Teslas mål er at få et stort forspring i forhold til alle andre bilfabrikanter, der indbygger digitale cockpits i deres limousiner, sportsvogne og SUV’er.

Computer-kyndige har hidtil ikke været imponerede, når de prøvede at arbejde med infotainment systemer i moderne personbiler:

Deres hastighed mindede om tidlige pc’ers eller de første touch skærmes. Selv noget så basalt som at skrolle igennem digitale landkort kan ikke gøres uden hak i billedet undervejs. Dét kan mellemklasse telefoner gøre meget bedre.

Gennem det tætte samarbejde med AMD hævder Tesla-boss Elon Musk nu på Twitter, at skærme og computere i de nye Model S og Model X har samme power som i de seneste nye spillekonsoller Microsoft Xbox og Sony PlayStation 5.

Både forsæde- og bagsæde-passagerer kan spille førsteklasses games. (Foto: Tesla)

Bag ved de store og meget hurtigt reagerende touch skærme sidder således en AND Ryzen 5000 processor og et special-designet Radeon grafik kort. Det hedder RDNA2.

Totalt set kan de levere power, der svarer til 10 teraflops. Det er 10 milliarder flydende tal beregninger i sekundet. Rigtig meget for selv en kraftig pc til grafik, design, video produktion eller animationer.

AMD er bestemt ikke ene om at satse på biler som kunder.

Nvidia var den første chipfabrikant med succes på fire hjul. Derefter lavede Qualcomm en særlig division for Snapdragon chips til biler. Og senest har Intel leveret hardware til det Android Automotive styresystem, der sidder i den svenske Polestar 2.

Efter sigende har Tesla valgt at skrive softwaren selv til sine nye Model S og Model X. Tesla ønskede ikke at være afhængig af Google eller Microsoft.

(Foto: Tesla)

Dette nye styresystem skal være specielt fokuseret på at leve lynhurtig grafik. Det bliver også nødvendigt, hvis Tesla fortsat vil kunne imponere sine stadig mere tech-vidende kunder.

De har allerede set bilskærme, der viser Netflix og YouTube i en nydelig kvalitet. Fremover vil de gerne se avancerede computerspil i AAA klassen,

Den stærke computer-power skal Tesla i øvrigt ikke kun bruge til, at bilpassagererne kan lege gamere, mens de kører – chaufføren må først, når bilen er parkeret.

De digitale kræfter skal også styre kunstig intelligens, der sidder i Teslas Autopilot. Systemer, som lader bilerne køre selv….

https://www.slashgear.com/tesla-taps-amd-for-aaa-gaming-rig-in-its-most-expensive-evs-01675388/

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Bedre lyd på Apple Music