Find lettere rundt på cykel

Pas mere på TikTok

(Foto: iXimus / Pixabay)

Normalt er det Facebook, der straks kommer i søgelyset og får bankene i nyheds-medierne når talen falder på opsamling af informationer om brugere og deres færden på internet i de sociale medier.

Utallige gange har Mark Zuckerberg og hans managers måttet forsvare deres forretnings-principper over for politikere og forbruger-organisationer, mens andre sociale medier er sluppet for tiltale.

Det har nok været en fejl

Nye afsløringer viser nemlig, at TikTok er mindst lige så slem og på vej til at blive endnu værre med hensyn til privatlivets fred.

Ifølge flere amerikanske medier har TikTok nemlig i al stilhed ændret sin bruger-regler:

Fremover vil TikTok ikke kun registrere sin brugeres interesser, hobbies, venner og trafik både i selve app’en og på internet – hvilket også Facebook, Instagram og andre sociale medier gør.

TikToks korte og sjove video-beskeder er især populære hos børn og unge. (Foto: Markus Winkler / Pixabay)

TikTok vil også tillade sig at indsamle brugernes biometriske data som f.eks. fingeraftryk, ansigts-billeder til genkendelse og stemme-prøver fra det sociale medies primært unge brugere.

Da det amerikanske online medie ”TechCrunch” bad om en kommentar, svarede TikTok, at man ville spørge sine brugere om lov, inden man begyndte at registrere de mange ekstra informationer.

Ifølge TechCrunch” balancerer TikTok hårfint i forhold til amerikansk lovgivning: Det sociale medie vil kunne bede om tilladelse, hvis loven udtrykkeligt kræver det.

Mediet har ikke tjekket TikToks nye initiativ i forhold til EU’s GDPR regler om beskyttelse af privatlivets fred. Derfor kan vi nok snart forvente at se en nærgående europæisk undersøgelse af TikToks arbejdsmetoder.

Apple har for nylig indført et særligt filter i sit iOS 14 styresystem til iPhone, der kræver, at brugerne aktivt giver tilladelse til indsamling af deres private data.

Filtreret er stødt på heftige protester fra Facebook, der lever af at sælge dens slags informationer til annoncører, så de kan skræddersy deres reklamer til hver enkelt bruger.

Da iOS 14 blev lanceret viste det sig, at TikTok længe havde gjort det samme som Facebook og Instagram. Der var bare ikke mange, som havde opdaget det og råbt vagt i gevær.

(Foto: Obi Onyeador / Unsplash)

Tidligere har TikTok bl.a. indsamlet oplysninger om sine brugeres mobiltelefon eller tablet, IP adresser, mobilselskab, tidszone, enhedens skærmtype, styresystem, apps på enheden, filnavne, filtyper, anvendte tastatur-genveje osv.

Nu henter TikTok også informationer om batteri-status, audio indstillinger, device ID, netværks-typer og andre enheder, der er forbundet trådløst eller med kabel til mobiltelefonen, som har TikTok installeret. Dertil kommer fremover også biometri.

Især ordene ”andre enheder” og ”biometri” er interessante:

De kan f.eks. betyde højttalere, mikrofoner, videokameraer, tv apparater og øvrige enheder i det smarte hjem.

Biometri kan som nævnt være ansigts- og stemme-genkendelse samt fingeraftryk, der bruges til åbning af en mobiltelefon.

Overordnet set begrunder TikTok indsamlingen af de mange data med, at man ”gerne vil benytte brugernes profil-informationer til at identificere deres aktiviteter på nettet og på tværs af forskellige enheder.”

Det kunne være sagt af Facebook. Blot har man her kun nøjedes med at registrere brugernes færden i de sociale medier og på webben. Så vidt vides, er Facebook ikke endnu gået så vidt som til biometriske data….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Find lettere rundt på cykel