Disse mobiler købte vi i april

Facebook rasler med sablerne

(Foto: Gerd Altmann / Pixabay)

Apple har nu officielt udsendt iOS 14.5 versionen af styresystemet til iPhone, og den er bestemt ikke en god nyhed for Facebook og co.

Den nye opdatering kræver nemlig af app-udviklere til iPhone, at de skal indhente en udtrykkelig tilladelse fra deres brugere, om de må holde øje med, hvad de foretager sig på telefon og internet.

Netop disse ”trackere” har givet Facebook enorme indtægter. De er nemlig grundlaget for, at verdens største sociale medie kan sælge informationer til annoncører, som de kan bruge til at vise skræddersyede reklamer til hver bruger.

Facebook har selvfølgelig protesteret over for Apple, men uden resultat. Nu er der så ikke andet at gøre end at indordne sig under Apples nye regler.

Det gør Facebook ikke uden kamp – og med grimme trusler hængende i horisonten:

Hvis du har opgraderet din iPhone til iOS 14.5, og du bruger Facebook og/eller Instagram, vil du måske allerede set en pop-up meddelelse på telefonens skærm.

Her forklarer Facebook om den nødvendige tilladelse til at kunne ”tracke” brugerne. Facebook argumenterer samtidig for fordelene ved reklame-sporingen.

Ifølge Facebook kan Apples nye privatlivs-politik ”dræbe” mange små virksomheder. De er afhængige af Facebook reklamer og deres mulighed for at målrette indhold til hver bruger.

(Skærmfoto: Facebook)

Mere interessant er imidlertid punkt to på skærmen. Det har teksten ”Help keep Facebook free of charge” eller det samme skrevet på dansk. Det samme står om Instagram.

Vi ved ikke præcist, hvad Facebook mener med dette ordvalg:

I værste fald kan det være, at iPhone og iPad brugere fremover skal betale for at bruge Facebook og Instagram, mens Android folket får app’ene gratis.

Ikke meget tyder på, at Facebook har en betalings-version på vej. På den anden side er den ikke svær at lave. Kig bare på Spotify eller Apple Music.

Facebook skal finde en erstatning for de manglende indtægter, når de nu forsvinder fra målrettede reklamer på iPhone.

Facebook har aldrig være en velgørende mutik og bliver det heller ikke, fordi Facebook boss Mark Zuckerberg er uvenner med Apples ditto Tim Cook.

Tidligere har de fleste konflikter mellem store virksomheder huseret, uden at forbrugerne direkte blev involveret.

Indtil nu. For hvad Facebook gør lige præcis med sin skærm og udsendte direkte meddelelser til sine brugere på iPhone er netop at tage dem som gidsel.

Ifølge Facebook vil den famøse skærm – se foto – dukkede op på iPhones i de kommende dage eller uger. Så vær forberedt….

(Skærmfoto: Twitter)

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Disse mobiler købte vi i april