Hvilke lande skifter tid?

Ikonisk Hi-Fi genoplives

(Foto: Braun x Virgil Abloh)

I dag kender de fleste kun navnet Braun fra elektriske barbermaskiner og avancerede kaffebryggere. Nogle få har måske også et af Brauns smukt designede vækkeure stående i deres hjem.

For 50 år siden var Braun et meget større navn i elektronikkens verden – og ikke mindst i design-elskende menneskers bevidsthed

I 1960’erne og 70’erne blev Braun nævnt i samme åndedrag som Bang & Olufsen, når man talte om musik-anlæg i smukke gevandter.

Mens B&O er typisk nordisk i sin udtryksmåde, var Braun meget tysk med sin Bauhaus stil og rene funktionalitet.

Den oprindelige Braun Wandanlage var udført i poleret og diskret krom. Den unge designer Virgil Abloh har pustet nyt liv i klassikeren med højglans krom. (Foto: Braun x Virgil Abloh)

Braun hører nu om dage til den amerikanske Gillette koncern. Det er under den paraply, at det berømte tyske mærke i år kan holde sin 100-års fødselsdag.

Det fejrer Braun med at genudsende flere af sine design klassikere. Allermest opmærksomhed samler sig om et comeback for Brauns ikoniske Wandanlage Hi-Fi system fra 1965.

For 56 år siden var Wandanlage en sensation. Aldrig før havde man set et musik-anlæg pakket så elegant ind. Oven i købet var det hængt op på væggen og befandt sig ikke i et skab på gulvet eller fyldte det halve af stuens reolsystem.

Wandanlage er i sig selv vældig interessant. Den bliver imidlertid en ren begivenhed, når en af tidens mest berømmede designere får lov til at modernisere systemet med blid hånd.

Jeg ville elske at have en Braun Wandanlage på mit kontor. (Foto: Braun x Virgil Abloh)

Brauns opfindelse er faktisk 15 år ældre end den amerikanske designer Virgil Abloh, men han ser bestemt ud til at have forstået det gamle budskab fra Tyskland.

Abloh er designer, iværksætter, musiker og DJ. Han kommer ud af miljøet omkring rapperen Kanye West og arbejder i dag som kunstnerisk direktør for det franske modemærke Louis Vuitton.

I sin nye og Abloh-inspirerede 2021 udgave fremtræder Brauns Wandanlage i et smukt krom-præget outfit. Den musikalske designer bygger på den måde bro mellem det klassiske og det nutidige.

Tilbage i 1960’erne elskede Brauns tyske designere krom-materialet, som bl.a. blev brugt til den færste SM3 shaver fra 1960 eller den endnu mere ikoniske T1 toaster fra året efter.

Genial idé fra 1965. Pladespilleren hænger under selve Hi-Fi anlægget. (Foto: Braun x Virgil Abloh)

Hos Virgil Abloh bruges de blanke krom-flader til at udtrykke hip-hop kulturen fra de senere år. Man må gerne ses, men det skal være med det rigtige image.

Indendørs i Wandanlage har Abloh og co. ikke gjort så meget. Den analoge teknologi er bibeholdt, og den skal sagtens kunne klare sig i en tid, hvor alt er digitalt og streamet.

”Functional Art” som Brauns er et bevis på, at godt design kan holde i mange år. Det er simpelt, betjenings-venligt og bundsolidt. Nu skal folk opdage, at Braun ikke kun er for purister, men også kan tiltale et bredere publikum,” forklarer Virgil Abloh i en pressemeddelelse….

Alt er analog som i gamle dage. Det gælder også radio-skalaen. (Foto: Braun x Virgil Abloh)

Lidt dansk islæt er der også i den moderne udgave af Brauns Wandanlage. Pladespillerens pick-up nål er en Concorde fra danske Ortofon. (Foto: Braun x Virgil Abloh)

Den 40-årige designer og musiker Virgil Abloh var slet ikke født, da Brauns Wandanlage opnåede berømmelse første gang. (Foto: Braun x Virgil Abloh)

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hvilke lande skifter tid?