Denne bil er kun til gamere

Hvem sidder på YouTube?

(Foto: Pavan Gupta / Unsplash)

Sverige har ikke kun verdens største musik streaming tjeneste med Spotify. Gennem flere år sad svenskerne også med YouTube stjernen over alle andre – Felix Kjellberg alias PewDiePie.

Nu har vores nabofolk mod øst mistet den ene af sine globale førstepladser:

Med ”kun” 109 millioner følgere har PewDiePie måttet overgive sig til indiske T-Series. Det er en YouTube kanal, der udelukkende spiller musik fra indiske Bollywood film.

Ifølge den seneste opgørelse fra YouTube har 172 millioner mennesker tegnet abonnement på T-Series, som derfor har et solidt forspring foran PewDiePie.

Svenske Felix Kjellberg alias PewDiePie må nøjes med at være nummer to i popularitet på YouTube. (Foto: Cold Ones Clips / YouTube / Wikipedia)

I 2018 og 2019 udkæmpede de to kanaler ellers en heftig krig om førstepladsen på YouTube. Den havde Felix Kjellberg siddet på i fem år, og den ønskede han ikke at afgive uden kamp.

I sidste ende måtte han kaste håndklædet i ringen. Indien har en meget større befolkning end Sverige – og selv med USA indregnet som støtte for PewDiePie – var det ikke nok til at holde T-Series på afstand.

Sammen med en håndfuld venner fra YouTube forsøgte Kjellberg sig bl.a. med at oprette Bitch Lasagna kanalen, hvis indhold udelukkende skulle gøre grin med indernes soundtrack musik. Bitch Lasagne blev s282 millioner gange.

Desuden ofrede Kjellberg en formue på at købe tusinder af pladser på stadtion ved 2019 udgaven af Super Bowl. Her plantede han fans, der viste skilte med opfordring til at besøge PewDiePie på YouTube.

(Infografik: Statista.com)

Nu ser det ud til, at PewDiePie har affundet sig med sin skæbne og sin andenplads.:

Den giver ham en solid million-indtægt i dollars hvert år, selvom han er røget ud af YouTubes Top-10 i bedst tjenende indholds-leverandører. Over 27 milliarder visninger gennem årene er heller ikke at kimse ad.

Lige så markant som slagsmålet om førstepladsen har i øvrigt været den generelle trend på YouTube: Den fortæller at børne-fokuserede kanaler overtager mere og mere af magten.

Tre af de otte mest populære YouTube kanaler for tiden er til børn. En udvikling, som har taget ekstra fart i det seneste år.

Her har millioner af forældre parkeret deres unger foran tv- eller computer-skærmen, fordi skoler og børne-institutioner har holdt lukket på grund af Corona….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Denne bil er kun til gamere