OnePlus vokser vildt

Spotify spiller ud med Hi-Fi

(Foto: Spotify)

Spotify er voldsomt populær, men den svenske musik streaming gigant har aldrig været specielt efterspurgt hos audiofiler, der søger den optimale lyd-oplevelse.

Måske det ændrer sig senere på året, for da vil Spotify nemlig lancere en særlig Hi-Fi service til sine betalende abonnenter. Musikken med den ekstra flotte lyd kommer til at koste et ekstra beløb oven i Premium abonnementet.

Spotify Hi-Fi vil i første omgang blive lanceret i udvalgte markeder. Om Danmark er blandt dem, vil Spotify ikke oplyse på nuværende tidspunkt. Lad os håbe på, at det er tilfældet.

Spotify bliver bestemt heller ikke den første streaming tjeneste, der tilbyder ”loss-less” musik gengivelse. Især Tidal har markeret sig stærkt på den front. Også Amazon og Deezer har streaming med ægte Hi-Fi.

Spotifys nuværende musik kvalitet når maksimalt op på en bitrate på 320 kbps. Det er slet ikke så ringe og i hvert fald langt bedre end de MP3 filer, vi brugte på pc’er og de første små bærbare musik afspillere.

Med sin nye Hi-Fi tjeneste øger Spotify formentlig sin bitrate til ver 1.441 kilobyte pr. sekund. Det er bedre end kvaliteten på de fleste cd- og dvd-plader.

”Høj-kvalitets audio er mere end mange data. Der er ting, man ganske enkelt ikke kan høre, hvis man ikke har et godt lydanlæg,” forklarede den unge popstjerne Billie Eilish i forbindelse med Spotifys lancering af Hi-Fi i går aftes.

”Det er enormt vigtigt for os. Vi laver musik, som vi gerne vil have bliver hørt præcist, som da den blev lavet og indspillet,” fortsætter Billie Eilish.

Michelle Obama har allerede sine podcasts på Spotify. Nu følger husbonden Barack efter. I sin første podcast hyggesnakker USA’s ex-præsident med nok en boss – nemlig rock-musikeren Bruce Springsteen. (Foto; Spotify)

Gennem årene har Spotify være vældig dygtig til at trænge igennem internationalt med sine ideer. Ingen anden musik streaming tjeneste er så udbredt og har så mange abonnenter. Ikke engang Apple Music.

Spotify er også ved at manifestere sig som den største podcast udbyder i verden. Med services, der både hjælper lytterne og podcast producenterne – inklusive indspilnings-hjælp og reklamer.

Med sin effektive marketing-maskine kan Spotify meget vel ende som verdens nummer ét i musik streaming i Hi-Fi kvalitet.

På billederne ved præsentationen så man bl.a. en Spotify manager stå og fortælle foran en vægt fyldt med sindsygt dyre McIntosh Hi-Fi forstærkere. Deres lyseblå displays afslørede dem på afstand.

Spotify kopierer nu også Snapchats populære Stories funktion. Hos Spotify hedder den Clips og er kun beregnet for musikere. (Foto: Spotify)

Derfor tror man også på Spotify, når de siger, at de samarbejder med ”nogle af verdens største og bedste højttaler fabrikanter om at få Spotify Hi-Fi bredt ud til så mange audio fans som muligt.”

Ved Spotify Stream On  eventet i aftes fortalte den svenske streaming specialist også, at man er ved at åbne DSpotify i 85 nye lande verden over. De fleste nye markeder ligger i Afrika, Asien og Latinamerika, men også europæiske Rumænien er kommet med.

Mange af disse lande har super-spændende lokale musik miljøer, som Spotify kan hjælpe med til at gøre kendte over hele jorden.

Det er netop, hvad Spotify gør med sine efterhånden ganske mange services for musikere og komponister. De går lige fra optagelser i professionelle lydstudier, over hjælp til at finde musikere eller måske tekstforfattere – til effektiv markedsføring, design af covers osv.

Ved udgangen af 2020 havde Spotify i øvrigt 345 millioner aktive brugere om måneden. 155 millioner af dem var betalende abonnementer på Spotify Premium….

(Infografik: Statista.com)

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

OnePlus vokser vildt