Telenor øger rabat

Snapchat vokser

(Foto: MrJayW / Pixabay)

Der har været ret stille omkring Snapchat i et stykke tid, mens medie-stormen har koncentreret sig mere om andre sociale medier som TikTok, Facebook, Twitter, Whatsapp og Instagram.

Meget tyder dog på, at Snapchat nu kan nynne med på de velkendte ord om, at ”den, der lever skjult, lever godt.”

I hvert fald har Snapchat netop kunne melde om både en solid stigning i antallet af brugere og omsætning i primært annoncer.

I oktober, november og december sidste år kunne Snapchat glæde sig over 16 millioner flere daglige brugere – de såkaldte DAU’ere eller Daily Active Users. Nu er Snapchat så oppe på 265 millioner af dem.

Det lyder som meget mindre end Facebooks sociale medier.

Men her skal man huske på, at Facebook, Messenger, Instagram og Whatsapp normalt kun opgiver deres antal af månedlige aktive brugere – MAU’er. Det tal er noget højere end på brugere, der kigger forbi hver eneste dag. Facebooks MAU er således 2,7 milliarder nu.

Snapchat skal have fået 30 procent flere brugere over 35 år. (Foto: Slon Pics / Pixabay)

 

Ligesom Facebook gruppen henter Snapchat sin fremgang på markederne uden for Nordamerika. Hos Snapchat kaldes det “Rest of the World.”

I de senere år har Snapchat haft en pæn fremgang hos især yngre årgange i Danmark. Kerne-publikummet for Snapchat ligger dog stadig I USA.

Ifølge de seneste nye tal har over 90 procent af amerikanere i Generation Z – de er mellem 10 og 24  år – brugt Snapchats Shows funktion og efterladt indhold i fjerde kvartal af 2020.

Netop Shows har været en af Snapchats store sællerter gennem flere år. Hver eneste dag har Shows mange millioner besøgende.

Lidt opsigtsvækkende er, at Snapchat er ved at få bedre fat i de lidt ældre generationer. Tidligere var det meget billed-fokuserede sociale medie overbefolket af teenagere, Ligesom TikTok er det i dag.

I de seneste 12 måneder skal antallet af daglige Snapchatters over 35 år være øget med over 30 procent. Vel at mærke er det brugere, som er aktive og selv deltager med indhold. De kigger ikke bare.

De dygtigste brugere af Snapchats TikToko kopi Spotlight får betalt formuer for at optræde i det sociale medie. (Foto: Snapchat)

Interessant er også, at Snapchat folket er ret avancerede i deres anvendelse af nye teknologi. Over 200 millioner af dem bruger således det sociale medies Augmented Reality værktøjer (AR) hver dag.

De nye AR features gør det f.eks. muligt at forvandle billeder af brugerne til animerede tegneserie figurer. Over en milliard forsøg blev registreret de første tre dage efter lanceringen sidste år.

Snapchat har i øvrigt ofte klaget over, at konkurrenter med Facebook i spidsen kopierede medietsgode ideer på livet løs. Det er korrekt, for Stories i bl.a. Instagram er planket direkte fra Snapchat.

Snapchat kan dog også selv kunsten at kopiere:

I november præsenterede Snapchat således ”Spotlight”, der er en direkte klone af TikTok. Spotlight har nu over 100 millioner aktiver brugere….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Telenor øger rabat