Et krus fuld af video

Indkøbsvognen tænker selv

(Foto: Mobi)

Indkøbsvogne i supermarkedet er selvfølgelig gode at stuve en masse varer i. Derudover er de store, klodsede og dumme som en gammel dør.

Først står man i kø for at få fat i en. Derpå støder man ustandseligt ind i andre kunder, der heller ikke kan tumle vognen, når den er tung af varer.

Når man så når hen til kassen, skal vognen tømmes manuelt, før man kan betale sine varer.

Alt sammen en langsommelig proces, hvor man adskillige gange undervejs har tænkt, om dette her ikke kun gøres mere snedigt, mere tidsbesparende og med kortere gåture fra den ene vare til den næste.

Mobi indkøbsvognen har et stort touch display, der viser den nærmeste vej til bestemte varer ligesom en navigator. (Foto: Mobi)

Selvfølgelig kan det lade sig gøre.

De tre sydkoreanske designere Park Chan Woo, Choi Chan Young og Lee Eun Ji har nemlig udviklet et forslag til fremtidens supermarked, hvor indkøbsvognene er intelligente og selv kan finde rundt.

Lidt på samme måde, som auto-fabrikanterne pusler med selv-kørende personbiler, busser og lastvogne.

Mobi kalder de unge designere deres smarte indkøbsvogn, der både fylder mindre end normalt og samtidig rummer meget mere intelligens end de ”shopping carts”, vi kender og bruger i dag.

 

Mobi følger kunden rundt i supermarkedet som en motoriseret hund, når man lige har husket at sige god dag ved at lade den indskanne kundens ID via en app på mobiltelefonen.

Fra en central database ved Mobi, hvilke varer dens ”ejer” plejer at gå efter i supermarkedet. Dem lægger vognen så automatisk ind i sin planlagte rute gennem de mange gange.

Man kan også have lagt sin indkøbsliste ind på mobiltelefonen hjemmefra. De bliver så automatisk overført til Mobi, som straks omlægger sin rute derefter. Altid, så kunden sparer til og gå-afstande.

Undervejs kan Mobi komme med forslag til gode tilbud i supermarkedet. De vises på indkøbsvognens store display, på kundens mobil, eller de kan sendes med Bluetooth op i kundensnd øretelefoner.

Kunden kan også bruge indkøbsvognens display til at vise gode tilbud med priser. De pågældende varers indhold kan også præsenteres inklusive ting, man måske skal passe på – sukker, laktose, kalorier osv.

Stemmestyring a la Google Assistent, Apple Siri eller Amazon Alexa har de koreanske designere undladt. Ganske enkelt, fordi mange mennesker og støjkulissen i et travlt supermarked alt for let kan føre til misforståelser i mikrofon og computer.

Sådan hilser Mobi og sin bruger i supermarkedet på hinanden. (Foto: Mobi)

I stedet har designerne fokuseret på den direkte og praktiske anvendelse. Således genkender indkøbsvognen via et væld af sensorer, hvad det er, kunden har lagt i vognen.

Når kunden til sidst er nået frem til kassen, har Mobi allerede regnet ud, hvad der skal betales for dens indhold.

Det beløb bliver trådløst sendt til kassen, og kunden kan betale med sin kreditkort eller med MobilePay på sin smartphone.

Fagre nye verden, der måske slet ikke er så langt borte….

Når Mobi ikke er i brug, trækker den sig sammen som en harmonika og fylder meget mindre end normale indkøbsvogne i supermarkedet. (Foto: Mobi)

Mob rummer masser af sensorer, der sørger for, at indkøbsvognen ikke kolliderer med andre kunder eller inventar. (Foto: Mobi)

t

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Et krus fuld af video