Pro lyd i ørerne

Zoom får email og kalender

(Foto; Pixabay)

For et år siden var der ingen, som kendte ”Zoom”. Joh – nok som effekt på kameraer, men bestemt ikke som en vigtig software til smartphones, tablets og pc’er.

Det har I den grad ændret sig, siden Corona virussen erobrede verden og vores dagligdag. Ud over online butikker og vaccine fabrikanter vil Zoom komme ud som den helt store vinder af pandemien.

Inden Corona var Zoom et lille softwarehus i Californien, der havde udviklet et let-tilgængeligt video-konference system, der skulle tage lidt markedsandele fra giganter som Microsoft Teams eller Google Meet.

Så kom Corona, og Zoom blev lynhurtigt populært på grund af et smart marketing trick. Systemet var nemlig gratis for op til 100 brugere i samme online møde.

Internet giganter som Facebook, Microsoft og Google har hurtigt fulgt trop, men Zoom havde allerede opnået at blive et af 2020’s helt store ”buzz words”. Millioner af både private og virksomheder vidste, hvad og hvem Zoom var.

Siden marts har næsten hele Familien Danmark lært at bruge videomøder. (Foto: Slashgear)

Ikke alt, hvad Zoom har gjort i det seneste år, har været lige godt. Det hele er gået lidt for hurtigt for det ret lille firma.

Luften – og medierne – svirrede med beskyldninger om dårlig sikkerhed, ustabile servere og reklametal, der var vildt overdrevne.

Zoom er da også blevet mere forsigtige med de informationer, firmaet melder ud:

Antallet af daglige brugere er fortsat 300 millioner, hvilket er det samme som i april. Nok så imponerende er, at Zoom pr. 1. november havde knap 434.000 firmaer med mindst 10 brugere som kunder. En fremgang på 485 procent på et år.

Det gav Zoom en omsætning på 777,2 millioner dollars i årets tredje kvartal. Det er ca.      kroner og et gigantisk spring på 367 procent.

(Infografik: Statista.com)

Meget klogt hviler Zoom ikke på laurbærrene.

Zoom er godt klar over, at populariteten kan forsvinde lige så hurtigt, som den kom, når Corona pandemien (forhåbentligt snart) er overstået.

Til den tid vil video-konferencer være en meget mere naturlig del af både privat kommunikation med venner og familie. Samtidig vil langt flere mennesker arbejde hjemmefra og bruge online møder som en del af hverdagen.

Endelig har konkurrenterne på markedet ikke stået stille. De har forbedret deres videomøde software og tilbyder i dag systemer, der (mindst) kan det samme som Zoom.

Zooms svar er ambitiøs og ikke ufarlig. Zoom vil nemlig bide skeer med de helt store som Microsoft, Google, Apple og Facebook.

Det skal ske ved at udvikle Zoom til en komplet programpakke. Med e-mails og kalender som det næste. Video-møder, online telefoni, webinarer og markedsplads med webshops findes allerede.

Det næste bliver, at Zoom får email og kalender integreret. Det har konkurrenterne fra Microsoft og Google allerede. (Foto Pixabay)

Video-konferencer, e-mail og kalender er en fin kombination til det moderne kontor og arbejdsplads. Møde-links distribueres jo ofte i e-mails og bliver lagt ind i online kalenderen.

Da vil det være oplagt at have det hele i samme system i stedet for i dag at skulle hoppe frem og tilbage mellem flere apps.

Zoom er bestemt ikke den første til at have dette mål. Men Zoom kommer ind fra den modsatte side end næsten alle rivaler. De har deres oprindelse i traditionelle kontor-programmer og har tilføjet video konferencer. Zoom omvendt.

Zoom vil lancere en første version af sin e-mail service i 2021. Det kunne tyde på, at Zooms planer er langt fra færdige.

Oven i købet kunne der være en risiko for, at Zoom Mail aldrig kommer på markedet, fordi Zoom er gået ude af mode igen inden dag.

Vi får se i det næste halve år….

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Pro lyd i ørerne