Vi går shop-amok på fredag

Huawei styrtdykker

(Foto: Huawei)

Det er kun godt et år siden, at den kinesiske telegigant Huawei kunne prale med, at den var verdens næststørste smartphone fabrikant. Periodevis havde Huawei sågar overhalet verdens nummer ét Samsung.

Det var imponerende tal, al den stund Huawei allerede dengang var ramt af den amerikanske regerings boykot, der lukkede af for, at firmaets mobiltelefoner kunne bruge populære online services som Googles eller markedets mest udbredte apps som f.eks. Facebooks eller Instagram.

Desuden opnåede Huawei sin flotte status uden at sælge telefoner i USA, Huawei overlevede på sin dominans i Kina og på en stærk position i Vesteuropa – herunder Danmark.

I har måske bemærket, at jeg skriver hele artiklens indledning i datid. Det er helt bevidst. Nye tal afslører nemlig, at Huawei i mellemtiden er styrtet ned fra tinderne.

USA’s boykot har ikke kun hjulpet med at udelukke Huawei fra mange landes 5G planer – bl.a. Danmarks.

Huaweis problemer med at skaffe amerikanske chips og software til sine telefoner kan nu også ses i firmaets globale salg af smartphones.

Samsung er det klart største mobilmærke i Vesteuropa. Kun Apple kommer lidt i nærheden. Huawei er til gengæld røget langt bagud. (Foto: Samsung)

Ifølge den store indiske erhvervs-avis Business Standard vil Huaweis globale markeds-andel på smartphones falde ned til 14 procent i år.

Næste år bliver så meget værre. Her falder Huawei helt ned til kun fire procent. Det vil sige, at Huawei ender på omkring en femte- eller sjette-plads i verden.

Huawei klarer sig fortsat fint, når det gælder 5G telefoner. Her slås Huawei med Samsung om verdens-herredømmet og stod for to af de tre mest solgte 5G smartphones i tredje kvartal – vurderer analyse firmaet Counterpoint Research.

Problemet er imidlertid, at 5G telefonerne kun udgør en lille del af markedet. Det vil ændre sig næste år, men Huaweis rivaler sover jo ikke i timen.

Den værste konkurrence for Huawei kan tilmed komme fra Kina selv. Xiaomi, OnePlus, Oppo, Vivo, Honor og RealMe står på spring til at udfylde tomrummet og de internationale markedsandele.

Rigtig pikant bliver det, når man ved, at Huawei netop har solgt sit datterselskab Honor for at skaffe sig milliarder i krigskassen.

Næste år ventes Honor at blive en direkte trussel mod Huawei. Honors telefoner har nemlig ofte været lidt billigere varianter af Huaweis egne bestsellere.

Mobilsalget i Kina ser helt anderledes ud end i Europa. Huawei sidder på en markedsandel på 56,36procent på sin hjemmebane. Oppo er nummer to med 16,2 procent og Xiaomi nummer fire med 9,2. (Foto: Gizchin

Samsung dominerer i Europa
Anden bølge af Corona pandemien har sat sine tydelige spor i smartphone salget i Vesteuropa. Det faldt nemlig med 6,5 procent i månederne juli, august og september, fortæller analytikerne fra IDC.

I de tre måneder købte europæerne 28,8 millioner mobiltelefoner. Samsungs navnetræk stod på 10,3 millioner af dem, hvilket svarer til en markedsandel på 35,6 procent.

Kigger man nærmere på tallene, er det faktisk en nedgang for Samsung. I tredje kvartal af 2019 sad sydkoreanerne således på 35,8 procent.

De to himmelstormere i Vesteuropa var Oppo og Xiaomi med fremgange på henholdsvis 566 og 151 procent her i efteråret.

Ingen af disse to mærker er kendte hos det danske publikum. Mærkelig nok, når de nu er nummer fem og tre på det europæiske marked som helhed.

Den helt store taber har til gengæld været Huawei, vurderer IDC. I tredje kvartal er salget af Huawei telefoner på i Vesteuropa gået tilbage med 58,7 procent.

Huawei ligger nu på en fjerdeplads i vores del af verden med 8,8 procent markedsandel. For et år siden lå Huawei med en andel på 20 procent lige i halen på Apple.

Mobiltelefon salget i Europa i juli, august og september. (Grafik: IDC)

Og apropos iPhones. Så klarede Apple sig flot i Vesteuropa i juli, august og september. Måske lidt overraskende, for de nye iPhone 12 modeller kom først senere – i oktober og november.

Ifølge analyse-firmaet IDC gik Apple frem fra 26,5 til 28,4 procent markedsandel. 8,1 millioner iPhones købte vesteuropæerne her i efteråret. 100.000 flere end for et år siden.

Apples succes skyldes primært en stor efterspørgsel efter den lille og relativt billige iPhone SE (2020), men også prisnedsættelser på ”gamle” iPhone 11 modeller har gavnet.

Hvor analytikerne er stensikre på resultatet fra årets tredje kvartal, er de mere usikre om, hvordan det vil gå med julehandelen og salget i oktober, november og december.

Alle er enige om, at Apple vil gå frem, og at Huawei vil glide tilbage.

Fjerde kvartal er traditionelt Apples stærkeste, og dét vil det også være i år. De nye iPhone 12 modeller er interessante, og de har fået 5G. Det får sikkert mange til at købe dem nu.

Overordnet set frygter flere analytikere, at smartphone salget bliver skuffende i Europa i oktober, november og december.

Forklaringen er den massive lockdown på grund af Corona, som store markeder som Storbritannien, Spanien og Frankrig oplever….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Vi går shop-amok på fredag