Citizen omsider helt smart

Vi elsker Rema

(Foto: Rema 1000)

Har teknologi ikke samme betydning for danskere som for resten af verden?

Man kunne let have det spørgsmål brændende på tungen, når man læser resultaterne fra den årlige rapport over de bedste varemærker – ”brands” – som analysefirmaet YouGov laver.

I den nye 2020 udgave dominerer kendte tech-varemærker som Google, Facebook, Amazon og Samsung den globale hitliste.

I Danmark er Netflix og MobilePay de eneste teknologi-navne, som har fundet vej til Top-10. Hos danskerne er det helt andre mærkevarer, som stiger helt til tops.

LEGO plejer at være danskernes yndlings-brand, men er i 2020 rutsjet ned på andenpladsen. Nummer ét er nu Rema 1000.

MobilePay har en høj status og et godt image hos danskerne. (Foto: MobilePay)

Det er meget bemærkelsesværdigt, fordi lavpris sjældent sættes lig med kvalitet og anseelse. På det punkt har norske Rema 1000 vendt helt op og ned på danskernes opfattelse.

Matas er drønet direkte ind på en flot fjerdeplads, hvor også IKEA har en fast placering. I år på en plads som nummer ni.

Lidt overraskende markerer Danmarks Radio sig meget stærkt. Måske skyldes det Corona krisen, hvor folk har haft mere tid til at kigge tv og lytte til radio.

I hvert fald er både navnet DR og DRTV havnet på YouGovs danske Top-10 liste for 2020. Også Arla har to varemærker med – sit eget plus Lurpak smør.

Den danske Top-10 liste ser således ud:

  1. Rema 1000 – 43,1 points
  2. LEGO – 41,8
  3. MobilePay – 41,7
  4. Matas – 40,2
  5. Lurpak – 40,0
  6. DR – 39,3
  7. Netflix – 38,5
  8. DRTV – 36,6
  9. IKEA – 34,3
  10. Arla – 34,2 points

Årets store højdespringer i Danmark er imidlertid Danske Bank, der ellers render ind i den ene uheldige medie-overskrift efter den anden.

YouGovs målinger viser imidlertid, at Danske Bank har fået mindre negativ omtale i 2020 end i 2019.

Det er ikke nok til at erobre en plads blandt de ti bedste, fordi bankens image fortsat er negativ. Men tallene er forbedret med 11 point til nu minus 12,1.

Andre varemærker, som har fremgang i Danmark, er f.eks. Nordea, DSB, Ryanair og de to tyske discount kæder Aldi og Lidl.

På internationalt basis ser YouGovs Top-10 liste helt anderledes ud. Syv af ti varemærker i Top-10 har nemlig med teknologi og internet at gøre.

Google indtager igen i år den globale førsteplads, der er baseret på data fra 33 lande. Med i toppen ligger også WhatsApp, YouTube, Facebook, Netflix, Samsung og Amazon.

De eneste tre brands i den globale Top-10, som ikke er direkte tech-relaterede er Nike, IKEA og Shopee, der er en e-handels platform fra Singapore.

Her er YouGovs globale Top-10 over de stærkeste varemærker:

  1. Google
  2. WhatsApp
  3. YouTube
  4. Samsung
  5. Amazon
  6. Netflix
  7. Facebook
  8. Shopee
  9. IKEA
  10. Nike

YouGovs hitlister er udarbejdet ved hjælp af analyse-firmaets BrandIndex, der er et gennemsnit af seks forskellige elementer i et firmas eller varemærkes image.

De seks parametre er kvalitet, generelt indtryk, værdi for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshed….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Citizen omsider helt smart