Små æsker slår store billeder op

Hver 6. dansker ser Disney+

(Foto: Disney+)

Det er jo ikke, fordi vi ligefrem står og savner muligheder for at streame video, film og tv på det danske marked.

12 til 14 kanaler får jeg det til ved en hurtig optælling. Med YouTube, Netflix og DRTV som de klart mest populære. Alle tre med over 40 procent andel blandt de danske husstande.

Den seneste nye i kapløbet ser dog ikke ud til at have noget at frygte. Efter kun to måneder på det danske marked har hver sjette husstand allerede tegnet abonnement på Disney+.

Ifølge branche-magasinet MediaWatch ser 18 procent af de danske husstande  Disney+ mindst én gang om ugen.

Disneys rival til først og fremmest Netflix har selvfølgelig fået medvind af den fornyede opblussen af Corona virusset. Vi tilbringer meget mere tid derhjemme end normalt på denne årstid.

(Infografik: https://www.statista.com/ )

Desuden har Disney+ jo også fint lokkemad i både sine egne tegnefilm, Star Wars afsnittene, Pixar filmene og Marvel universet.

Udviklingen i Danmark rimer fint med, hvad Disney oplever ude i verden i de andre lande, hvor streaming tjenesten har kørt i op til et år nu.

I november 2019 åbnede Disney+ i USA, Canada og Holland. Da hentede kanalen godt 25 millioner abonnenter på halvanden måde.

Disney havde dengang projekteret med at nå mellem 60 og 90 millioner abonnenter i 2024. Det var et meget forsigtigt skøn, for et år efter kigger allerede 73 millioner husstande med på verdensbasis!

Selvom Disney har en dyb og velspækket pengekasse, kan den store underholdnings-koncern nok godt bruge indtægterne og medvinden fra streaming kanalen.

Det er længe siden, at der har været så mange mennesker på besøg i Disney World parkerne. Corona pandemien har sat en effektiv stopper for det. (Foto: HenningE / Pixabay)

 

Det går nemlig ikke godt i de andre dele af Disney. Af præcist samme årsag, som gavner Disney+. Nemlig Corona pandemien.

Disneys hidtil største division – den med parker, experiences og produkter – er gået tilbage med 37 procent på grund af Corona lukninger.

Divisionen er heller ikke længere Disneys største. Den position har Media Networks overtaget, hvor Disney har sine mange tv-stationer, kabel-netværk osv. er placeret. Den er gået frem med 14 procent i omsætning.

Den helt store vækst ligger dog et helt andet sted – nemlig i Direct-to-Consumer & International afdelingen.

Det er her, hvor netop Disney+ ligger. Sammen med streaming tjenesterne ESPN+ til sport og Hulu til film….

(Infografik: https://www.statista.com/ )

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Små æsker slår store billeder op