Muho burde hænge i alle hjem

Flere reklamer til de talte ord

(Foto: Soundtrap / Unsplash)

Spotify er en klar nummer ét i verden, når det gælder online musik. Sammr position er Spotify ved at erobre I podcast, og den stilling skal forsvares med næb og kløer.

Spotify har været dygtig til at lokke kendte mennesker ind som podcastere. De mest berømte er nok USA’s tidligere Obama præsident-par.

I dag kan Spotify tilbyde godt 1,9 millioner podcasts i sit bibliotek. Det er 400.000 flere end for et halvt år siden.

Det er med andre ord et marked i vækst, mens forbruget af streamet musik er ved at flade lidt ud efter adskillige års raket-stigning.

Spotifys seneste opkøb skal ses som et vigtigt skridt i den trend. Formedelst knap 1,5 milliarder kroner vil Spotify nemlig overtage de amerikanske reklame-firma Megaphone.

Spotify regner med, at en fjerdedel af omsætningen inden længe vil komme fra andet end streamet musik – først og fremmest fra podcasts. (Foto: Cottonbro / Pexels)

 

Megaphone har specialiseret sig i at analysere lytterne af podcasts, målrette reklamer og give annoncørerne meget præcise informationer.

I praksis vil købet af Megaphone nok betyde, at Spotify’s podcasts vil få flere reklamer, end vi kender det i dag.

Annoncerne har Spotifys musik-brugere jo for længst vænnet sig til, hvis de lytter gratis i stedet for at betale et abonnement.

Annoncører får til gengæld meget bedre informationer om deres lyttere, reklamernes ”reach” og dermed kampagnernes effektivitet.

Desuden giver Megaphone teknologien bedre mulighed for, at andre eksterne podcast producenter end Spotify selv kan tjene penge på deres lyd- og stemme-kreationer.

Et af de største hits ii podcasts hos Spotify kommer fra den USA’s ex-first-lady Michelle Obama. (Foto: Spotify)

 

Spotify har benyttet Megaphones platform siden januar. Det er åbenbart gået så godt, at Spotify nu griber i tegnebogen og køber reklame-firmaet, der har eksisteret siden 2017.

Købet kan også skyldes, at Spotify vil sikre, at konkurrenter kan købe Megaphone. Også andre store medie-koncerner har opdaget mulighederne i lytte-medier – f.eks. ærkerivalerne Apple og Google.

Megaphone er det tredje større opkøb, som svenske Spotify har gjort i det seneste for at styrke sin position i podcasts.

Tidligere har Spotify købt sports-netværket The Ringer og podcast producenten Gimlet Media. De har også kostet hos Spotify et milliard beløb tilsammen….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Muho burde hænge i alle hjem