Folk elsker gys på pc’en
Siden computer-spillenes spæde start i 1970’erne har gamer-branchen udviklet sig til en milliard-industri, der med lethed overstiger den samlede omsætning af både musik- og filmindustrien tilsammen.
Særligt den isnende genre – horror gaming – har i de seneste år mærket en overvældende interesse fra publikum.
”Efterspørgslen på de nyeste online spil inden for horror og gyser-genren er langt større nu end i tidligere år. Jeg kan ikke give nogen forklaring på hvorfor,” siger Jack Jørgensen fra Playgames.dk.
Playgames er en af Danmarks største udbydere af online–spil med mere end 1.000 titler til både pc’er og spilkonsoller.
Forklaringen har til gengæld horror-forskeren Mathias Clasen fra Institut for Kommunikation og Kultur på Aarhus Universitet.
Han mener, at fraværet af farlige oplevelser i det moderne samfund kræver en form for vedligeholdelse af vores urgamle instinkter.
”Vi er heldigvis ekstremt sjældent i rigtig fare og bruger derfor ikke vores naturlige instinkter i samme grad som vores forfædre. I stedet søger vi bøger, film og ikke mindst spil for at imødekomme dem,” forklarer Mathias Clasen.
”Folk, der er vokset op med slasher-film, vil ofte søge mod mere udfordrende oplevelser, som kan findes i de uhyggelige computerspil qua den høje involvering,” fortsætter Mathias Clasen.
Der, hvor horror gaming adskiller sig fra og overgår de øvrige horror platforme, er i den personlige involvering i spillet. Brugeren er selv hovedperson i fortællingen og styrer, hvordan scenariet udspiller sig.
”Når man ser en gyser-film og vil fortælle om den til andre, refererer man til hovedpersonerne som ”dem”. Hvis man gør det samme med et horror-spil, vil man sige, at ”jeg gjorde det og det”. Man bliver meget mere følelses-mæssigt involverety i spillet end i en film eller gyserroman,” vurderer forskeren.
Med den hastige grafiske udvikling i spil-verdenen vil gyser-oplevelsen i de kommende år blive endnu mere realistisk end i dag.
Den trend kan gøre Mathias Clasen bekymret. Han mener, at Virtual Reality oplevelser kan blive for virkelighedstro og skræmmende:
”På et tidspunkt kan det blive så realistisk, at det skræmmer spillerne væk. Indlevelsen i spillet bliver så ekstrem, at det udvisker de trygge rammer, som ellers var sat op.”
”Vi kan allerede nu se videoer på nettet, hvor personer river VR-brillerne af, fordi oplevelsen simpelthen er for skræmmende….”
Ingen kommentarer endnu