Så stor er iPad i verden
Der er flere gode grunde til, at Apple er blevet så stor og i dag er en af verdens mest værdifulde virksomheder.
Apple har fra 1980’ernes Macintosh computer og fremad formået skabe en design-stil, der fik kedelige elektroniske æsker og kasser til at se meget pænere ud.
Apple har gjort sig trendy og tidsløs på samme tid, og så har firmaet med oprindelse i Silicon Valleys Cupertino været dygtig til at blive det dominerende mærke i en række vigtige produkt kategorier.
Apple ”opfandt” mere eller mindre begrebet smartphone med sine iPhones. De er dog kun mellem de tre bedst sælgende i verden. Samsung og Huawei skubber flere mobiler over disken.
Apple er til gengæld en ensom nummer ét, når det gælder smartwatches, trådløse øretelefoner og tablets. Med en markedsandel på 56 procent sælger Apple f.eks. flere Watches i dag end hele den schweiziske urindustri ure tilsammen.
Da Apple tidligere på ugen præsenterede to nye iPads, kunne virksomheden fortælle, at der nu var solgt over 500 millioner af dem på verdensplan.
Apples suveræne position i det globale tablet marked er siden blevet bekræftet af det internationale analyse firma IDC.
I 2019 solgte Apple 49,9 millioner iPads. Samtidig voksede Apple som det eneste af de store tablet mærker. Nemlig fra 43,3 millioner i 2018. iPads gik altså 15 procent frem i et marked, der gik tilbage med én procent.
I år er den kedelig tendens vendt fuldstændigt. Corona krisen har fået tablet salget til at boome, fordi millioner af folk nu arbejder og går i skole hjemmefra.
Det er noget, som alle de større tablet fabrikanter kan mærke – ikke kun Apple. Men lur mig, om Apple vil være årets store tablet vinder, når tallene for hele 2020 kan gøres op….
(Foto: Patricia Prudente / Unsplash) pige med ipad
Ingen kommentarer endnu