Pas på de super-billige mobiler

Vinyl fortsætter sit comeback

(Foto: Javier Dumont / Pixabay)

Mange vil nok mene, at vinylpladens fornyede succes er det mest overraskende comeback i den digitale tidsalder.

Alene i USA blev der sidste år solgt 18,8 millioner LP’er. Det er 14 procent flere end i 2018 og 20 gange flere end i 2006, hvor grammofon-pladen dukkede op igen fra glemslen.

De tankevækkende tal blev offentliggjort i går, hvor den årlige ”Record Store Day” blev holdt verden over.

Denne særlige dag er opfundet for at fejre og sprede historien om den særlige kultur, der præger ”klassiske” pladebutikker. Ikke nødvendigvis klassisk i musikstil, men i indretning.

(Infografik: Statista.com)

 

I USA er der i de senere år dukket næsten 1.400 uafhængigt ejede pladebutikker op. I Danmark er det langt fra så mange, men rundt omkring i større byer som København kan man finde dem i sidegader.

Dagen i går var derfor oplagt til at krybe i læ for regnen og grave dybt i pladebutikkens kasser med nye og gamle vinyl-skiver. Det er der mere hygge over end at klikke sig gennem playlister på internet.

Selvom mange kunstnere i dag udgiver deres nye albums både på vinyl og streaming, er det tidligere tiders store stjerner, der sælger bedst på det ”fysiske” musik-medie. I hvert fald i USA,

Fem af de otte mest købte LP’er gennem de seneste ti år var udgivet første gang, før Spotifys stifter og topchef Daniel Ek blev født.

I går blev ”Record Store Day” 2020 holdt over hele kloden for at fejre, at al musik ikke er gået op i digital streaming. Flere og flere små pladebutikker dukker op i kølvandet for vinylskivens comeback. (Foto: Free-Photos / Pixabay)

 

Over en halv million mennesker har købt Beatles’ ikoniske ”Abbey Road” album i perioden fra 2010 til 2019.

Vinyl-pladen med pop-evergreens som ”Here Comes the Sun”, ”Something” eller ”Come Together”    ligger fortsat nummer ét på de amerikanske LP toplister.

Overordnet  set udgør vinyl-salget kun en lillebitte del af musik-industriens omsætning. Den domineres helt og holdent af indtægter fra streaming og koncerter.

Ifølge musik-mediet “Billboard” står LP’er for 17 procent af det total album-salg på det amerikanske marked.

Det udgør kun 2,4 procent af musik-forbruget inklusive streaming. Det sætter det hele lidt i perspektiv….

(Infografik: Statista.com)

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Pas på de super-billige mobiler