Google på vej med Pixel 4a

Hvad gør Facebook i 2020?

Hvis Mark Zuckerberg og co. er lidt mindre optimistiske her op til nytår, end de plejer at være på denne tid af året, er det helt forståeligt. Facebook har nemlig mange alvorlige udfordringer at skulle modstå. Alle kan de måske gøre 2020 til det hidtil sværeste år for verdens største sociale medie.

Facebook er vant til at slås på flere fronter samtidig. Overtrædelser af persondata love og data skandaler er nærmest hverdag for Facebook, men de har efterhånden udhulet tilliden til de sociale medier. Både hos forbrugere, myndigheder og politikere.

Her ved indgangen til et nyt årti står Facebook konfronteret med hele fire undersøgelser for overtrædelse af konkurrence-lovene. I USA og i EU.

(Illustration. Simon Steinberger /Pixabay)

Facebook ser samtidig ud til at blive trukket ufrivilligt ind i den amerikanske valgkamp. Flere præsident kandidater har nemlig foreslået, at Facebook skal splittes op i flere dele for at undgå, at den bliver for dominerende.

Samtidig har Facebook måttet skrue ned på planerne for sin Libra krypto-valuta, der ellers skulle udfordre Bitcoin og blive et globalt betalings-middel til online verdenen.

Endelig møder Facebook stærk modstand mod sin idé at samle alle sine sociale medier – Facebook, Instagram, Whatsapp og Messenger – på samme grundlæggende platform. Det vil gøre det nemmere at udveksle informationer på kryds og tværs, men giver også Facebook adgang til at samle alle brugernes data et sted.

Midt i alle de truende skyer, der trækker sig sammen om Facebook koncernen, tør Leifshows godt give nogle bud på, hvad vi vil se fra Mark Zuckerbergs medie-imperium i 2020:

 

Facebook satser på spil
Verdens største sociale medie er udmærket klar over, at konkurrenterne fra Apple og Google er ved at stikke af med deres store investeringer i online spil – henholdsvis Arcade og Stadia.

Facebook har længe haft en computerspil sektion i sit sociale medie, men den er aldrig blevet hverken hot eller trendy for gamer-generationen. Den satser på separate pc-spil, konsoller a la Xbox og Playstation eller eksperimenterer nu med Google og Apple.

Her op til jul reklamerede Facebook med, at der nu var kommet to nye Pokemon spil, som kunne hentes via det sociale medie. Det er dog kun småting i forhold til, hvad Facebooks opkøb af den spanske PlayGiga tjeneste til onlinespil og Cloud Gaming.

Hverken PlayGiga eller Facebook har kommenteret, hvad det nye samarbejde skal føre til. Et godt gæt er en Facebook konkurrent til Apple Arcade og Google Stadia i 2020.  Også Microsoft er på vej – med xCloud platformen.

 

(Foto: Tumisu / Pixabay)

Facebook vil have eget styresystem
Facebook OS er det enkle navn på det sociale medies forsøg på at blive mere uafhængig af Google Android eller Apples iOS / MacOS.

Især er Mark Zuckerberg og co. irriterede over at skulle danse efter Googles pibe. Facebooks egen hardware – Portal skærmene og Oculus Virtual Reality briller – kører med Android som underliggende styresystem.

Angiveligt skal Facebook have hyret flere Windows veteraner fra Microsoft til at udvikle sit nye styresystem. Det skal tilmed suppleres af egne processorer, så Facebook kan være selvforsynende med både hardware og software.

Måske vi i 2020 får næsten fordoblet antallet at større styresystemer på markedet. Ud over Facebook OS er også kinesiske Huawei ved at være klar med sit eget HarmonyOS.

 

(Foto: Prashant Gautam / Pixabay)

Fælles platform
Der er god mening i at have en fælles ”undervogn”, som man kan bygge mange forskellige varianter oven på. Den grundlæggende tekniske platform er dog den samme.

Bare se, hvad VW praktiserer med sine personbiler. Langt hen ad vejen er Audi, Seat, Skoda og VW de samme køretøjer med samme motorer. Karrosseri, opsætning og design er dog forskellige, så bilmærkerne kan have deres eget image og målgruppe.

Lidt af den samme tanke ligger bag Facebooks planer om at bygge en fælles ”undervogn” til Instagram, Facebook, Whatsapp og Messenger. De fungerer i dag som separate apps, der kun samarbejder til en vis grad.

(Illustration: Tumisu / Pixabay)

Med en ”Unified Messaging” platform kan Facebook integrere sine bestseller apps meget mere med hinanden. Hver social media app fortsætter med at have sin identitet, men brugere vil kunne sende poster, kommentarer, fotos osv på kryds og tværs. Også til f.eks. Whatsapp brugere, der ikke behøver at have en Facebook profil.

Facebooks planer har dog samtidig fået de røde lamper til at blinke hos konkurrence-myndigheder hos EU og amerikanske FTC (Federal Trade Commission). De er bange for, at Facebook vil skabe sig et monopol, når alle informationer og data fra milliarder af brugere samles ét sted.

Ifølge den store amerikanske avis Wall Street Journal vil FTC udsende et forbud mod Facebooks planer allerede her til januar. Dermed vil det være det andet store slag mod Facebook på bare et halvt år. I juli udstedte FTC sin hidtil største bøde nogensinde. Den lød på fem milliarder dollars, som Facebook måtte bløde for overtrædelse af konkurrence-reglerne.

 

(Foto: Lufthansa)

Facebooks egen digitale assistant
Mens Google, Amazon og Apple buldrer afsted med deres Assistant, Alexa og Siri systemer til stemme-styring og kunstig intelligens, har hverken Facebook eller Microsoft fået seriøst fat i dette vigtige marked.

Microsoft har mere eller mindre opgivet sin Cortana assistent uden for sit hjemmemarked i USA. Men sådan er det ikke hos Facebook, der længe har puslet med en egen assistent.

Første trin har man kunnet iagttage i Messenger, hvor en software-robot f.eks. er blevet et stort hit i kunde-service hos flere flyselskaber. ”Botten” kan svare på de fleste spørgsmål og vejlede brugerne i bestilling af flybilletter, sædevalg, booking af hoteller og lejebiler.

Sandsynligvis vil Facebook i 2020 introducere den nye personlige assistent på sine Portal skærme og Oculus produkter til Virtual Reality. Portal skærmene kører i øjeblikket med Alexa fra Amazon.

 

(Foto: Facebook)

Facebook Portal på vej til Danmark
I USA og Canada har Facebook rimelig succes med at sælge Portal kommunikations-skærme. De er den amerikanske variant af de smarte displays, som triller ind fra store asiatiske fabrikanter som Lenovo, Xiaomi eller LG.

Portal er skærme med indbygget internet, mikrofoner og kameraer, som f.eks. kan bruges til video chat i hjemmet. Folk har dem stående på køkkenbordet, i alrummet, i stuen osv.

Facebook ventes at lancere en ny og mere avanceret generation af Portal skærme i 2020. Samtidig må det være på tide, at europæerne kan købe denne Facebook hardware – dermed også danskerne.

 

(Foto: Gerd Altmann / Pixabay)

Kommer Libra overhovedet?
Sikkert lidt uventet for Mark Zuckerberg og co rendte Facebook ind i en mur af modstand, da det sociale medie lancerede ideen om at skabe en egen digital valuta.

Det synes hverken politikere eller den etablerede bankverden om. Det kan være slemt nok, at Facebook allerede nu har et de facto monopol i sociale medier. Men hvad kan det ikke føre til, hvis Facebook vil gøre det samme med folks penge og betalinger?

I begyndelsen havde Facebook ellers fået flere finansielle giganter med på sin Libra idé. Visa, Mastercard, eBay og PayPal meldte ud, at de ville støtte den nye platform. Alle har siden trukket følehornene til sig, da den politiske modstand rejste sig.

Når Libra bliver officielt rullet ud i 2020, bliver det uden en stor international betalings-platform som basis. Mon ikke det lyder som en dødsfødsel….

(Indledningsfoto til artiklen: neOnBrand / Unsplash)

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Google på vej med Pixel 4a