På køretur med Spotify

HTC henter inspiration hos Motorola

Motorola har fået enorm omtale for lanceringen af sin Razr telefon i den forløbne uge. Ikke kun ser Razr ud til at være markedets hidtil mest vellykkede folde-mobil. Razr er også en genoplivning af en Motorola bestseller fra 2004, som der dengang blev solgt 150 millioner eksemplarer af.

Sådan en succes vækker naturligvis genklang i marketing afdelingerne hos Motorolas konkurrenter. Er der mon et hul i markedet, som de færreste andre har opdaget? Nemlig at puste nyt liv I  gamle succes’er.

Well – Nokia har også forsøgt det med rimelig succes. Nokia har bl.a. genoplivet flere af sine mobiler fra før smartphone tiden – bl.a. den ikoniske banan-telefon.

I 2008 var HTC Dream markedets første Android telefon, der blev produceret i større antal. (Foto Akela NDE / Wikimedia)

Nu kunne det imidlertid se ud, som om HTC vil gøre det samme. I de tidlige smartphone dage var HTC den største konkurrent til Apples iPhones og den førende producent af Android mobiler. Siden er det gået ned ad bakken for den taiwanesiske fabrikant, der i dag lever en skygge-tilværelse.

HTC er i første omgang gået på Twitter for at høre sine fans, hvilken klassisk HTC telefon de ville elske at se re-lanceret med moderne 2019 indhold? Det skete med et indlæg fra Drew Bamford, der er chef for HTC Creative Labs.

Os, der har ejet op til flere HTC telefoner gennem tiden, ved, at der er masser af gamle modeller at tage frem. Gennem flere år var HTC førende med nye teknologier og betjenings-ideer. Nogle af dem kunne absolut være værd at genoplive.

Det kunne f.eks. være HTC Dream, der var verdens første Android telefon. Men det kunne såmænd også være en af de HTC mobiler, som blev solgt under andre navne. HTC producerede bl.a. Facebook smartphones og Googles Pixel modeller i de første år.

Det bliver spændende at se, om HTC gør alvor af sine planer. I så fald vil det være det seneste eksempel på, at smartphone designet er ved at løbe tør for ideer, og fabrikanterne er nødt til at gribe efter en gammel træffert for at skabe opsigt og efterspørgsel igen….

(Artiklens indledningsfoto: Maurizio Pesce / Wikimedia)

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

På køretur med Spotify