De store landes CO₂ aftryk

Vi bruger mobilen mest om mandagen

www.3.dk

for at have brugere, der er mere entusiastiske end gennemsnittet og bruger deres smartphone mere end danskere hos andre teleselskaber.

Den tese bliver bekræftet af en oversigt, som Energistyrelsen har lavet og en ny analyse fra teleselskabet selv.

De afslører bl.a, at danskerne ringer og sms’er mindre end nogensinde før. Når vi endelig ringer, foregår det oftest i arbejdstiden.

Med andre ord bruges telefonen ikke længere som telefon. Måske den i virkeligheden skulle omdøbes til ”mobil” eller ”smart enhed” og have henholdsvis ”telefon” og ”phone” klippet fra.

Til gengæld anvender vi mobilen meget mere som en handy skærm-terminal, der er online hele tiden. Enheden er så i brug som musik-maskine, nyheds-formidler, social media formidler, spillemaskine og video-afspiller.

Ifølge Energistyrelsen formøblede danskerne 381.582 terabytes (TB) data fra juli til december 2018. Det svarer til over 19 års konstant streaming af Netflix i HD-kvalitet. Det er samtidig en stigning i dataforbruget på 41 pct. sammenlignet med 2017.

Abonnenterne hos 3 står igen som dem, der har det højeste mobile dataforbrug i Danmark. Hver 3 bruger står for 11 GB data om måneden, hvor det danske gennemsnit ligger på 8,4 GB.

”De nye tal bekræfter, at Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden. Vi kommunikerer i dag anderledes med hinanden end for bare for år siden. Den klassiske telefon-samtale er ved at være forældet. Til gengæld går det stærkt med data-drevne tjenester. De vil få danskerne dataforbrug til at stige voldsomt i de kommende år,” forklarer David Elsass. Han er direktør for 3’s privatmarked.

Vi taler og sms’er meget mindre, men bruger mobilen som skærm-terminal til internet i stedet for. (Foto: Daria Nepriakhina / Unsplash)

Selvom danskerne ringer mindre end før, er de vanedyr, når de griber mobiltelefonen. Den bliver stort set ikke brugt til samtaler i weekenden. Snakkeriet går til gengæld voldsomt løs hver mandag morgen.

Fra tirsdag falder kurven hos teleselskabet 3 en smule og ligger relativt stabilt i løbet af ugen, inden den nærmest går i standby lørdag og søndag.

Kigger man nærmere på tidspunkterne for de travle telefon-opkald, foregår 70 pct. af dem mellem klokken otte og 17. Særligt mandage fra klokken 10 til 11 boomer.

Ifølge 3 får mange privatkunder refunderet deres telefon-regninger af arbejdsgiveren. Det kan være med til at forklare, hvorfor de mange opkald foregår i den normale arbejdstid. Selvom mobilen er privat, bruges den flittigt på jobbet.

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

De store landes CO₂ aftryk