Nokia går i terrænet

Nyheds-apps er helt yt hos de unge

Før smartphonen’s indtog for 12 år siden, læste folk meget mere avis på tryk. Mange er så gået over på internet og får tilført deres daglige nyheder via skærmen. Det gælder i dag de fleste voksne, bare ikke de unge.

De læser slet ikke nyheder ad de klassiske kanaler længere. Det vil sige mediehuse, aviser, tv-stationer, nyhedsbureauer og magasiners online udgaver.

I hvert fald har kun meget få unge under 35 år installeret nyheds-apps. Deres smartphones domineres i stedet af sociale medier som Facebook, WhatsApp, Snapchat eller Instagram.

Det viser en international undersøgelse, som Reuters Institute for the Study of Journalism har foretaget. Her har man ganske enkelt spurgt ind til, hvad unge i London og New York har installeret af apps på deres mobiltelefoner.

Selvfølgelig kan en så begrænset analyse ikke overføres direkte til forholdene i f.eks. Danmark. På den anden side er netop New York og London ofte trendsættende for alt det nye, der sker i medier, mode og musik. Derfor giver Reuter’s nye rapport et fint fingerpeg om, hvad der sker i vores stadig mere digitaliserede verden.

(Foto: Pixabay)

Undersøgelsen viser således, at alle adspurgte har en mail app på deres smartphone. De har også en browser med Google Chrome og Apple Safari som de mest udbredte. Lige så populære er WhatsApp, Snapchat og Instagram hos de 18- til 35-årige. Nemlig 100 pct!

Til sammenligning lå der kun nyheds-apps på højst 20 pct. af de unges mobiltelefoner. Den mest udbredte er BBC News med 20 pct, mens apps fra store aviser som New York Times eller Daily Mail og The Guardian i England ikke nåede over 10 pct. Verdens mest kendte tv-station CNN helt nede på fem pct.

Reuters’ analyse tager ikke højde for, at mange smartphone brugere besøger aviser og tv-stationer via webben. De har blot ikke nyheds-udbydernes apps installeret. Derfor er det reelle tal af læsere nok højere end angivet i rapporten.

På den anden side må alle moderne mediehuse være klar over, at de kun kan vinde den unge generation som læsere, hvis de serverer deres historier og nyheder i et social media venligt layout. Det vil bl.a. sige korte tekster, mange gode billeder og videoer i både korte og længere udgaver. Desuden skal overskrifter og indledninger være engagerende, ”catchy” og gerne sjove.

I hvert fald er det ikke længere nok bare at have sine artikler placeret online – som supplement til den trykte avis. Det kunne måske gå for fem år siden. Ikke i dag. Her skal man tænke sine historier i sociale medier som noget af det første….

(Infografik: Statista.com)

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Nokia går i terrænet